مرکز تخصصی طب کار آسا (شرکت طب کار و کارگر ) مرکز تخصصی طب کار آسا (شرکت طب کار و کارگر )
آشنایی با نحوه آماده سازی مایعات و میزان مصرف آنها در پیشگیری از کرامپ ناشی از گرما   آشنایی با نحوه آماده سازی مایعات و میزان مصرف آنها در پیشگیری از کرامپ ناشی از گرما
آشنایی با نحوه آماده سازی مایعات و میزان مصرف آنها در پیشگیری از کرامپ ناشی از گرما
کار در محیط‌های گرم ( مانند کار در مجاورت کوره‌ها و مواد مذاب، کار در زیر آفتاب و ) باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از گرما می‌شود. یکی از انواع این بیماری‌ها که عمدتا در کارگران تطابق یافته (acclimatized) رخ می‌دهد، کرامپ گرمایی (Heat Cramp) می‌باشد. این سندرم با علائم انقباضات دردناک عضلانی در اندام‌ها و کمر در اواخر شیفت کاری و حتی بعد از اتمام شیفت در منزل تظاهر می‌کند. مکانیسم اصلی ایجاد کرامپ ناشی از گرما، کاهش ذخایر آب و نمک بدن از طریق تعریق بیش از حد می‌باشد. عرق انسان یک مایع هیپوتونیک است و به همین دلیل تعریق زیاد باعث دفع بیش از حد آب و نمک از بدن می‌شود. نکته مهم این است که هم کمبود نمک و هم زیادی نمک در بدن می‌تواند باعث ایجاد کرامپ‌های عضلانی شود. هدف از طرح این موضوع پاسخ دادن به سوالات زیر است:
1.    در صورت ابتلای کارگران به کرامپ گرمایی، چه اقدامات درمانی باید انجام شود؟
2.    برای پیشگیری از کرامپ گرمایی باید چه اقداماتی انجام داد؟
3.    نحوه آماده سازی و میزان مصرف مایعات در محیط گرم چگونه باید باشد؟
سوال اول:
در صورت ابتلای کارگران به کرامپ گرمایی اقدامات زیر باید به ترتیب انجام شوند:
1.    خارج کردن فوری کارگر از محیط گرم و انتقال وی به یک محیط خنک
2.    خوراندن محلول نمکی با غلظت مناسب به کارگر. خوردن محلول نمکی مناسب باعث بهبود سریع کرامپ‌ها می‌شود.
3.    دور بودن از محیط گرم به مدت ۲-۳ روز. علت تجویز این استراحت این است که فرد مبتلا به کرامپ گرمایی حدود ۱۵-۳۰ گرم کمبود نمک در بدن دارد و لازم است به مدت ۲-۳ روز از محیط گرم دور باشد تا با خوردن مایعات و غذاهای پر نمک‌تر این کمبود را جبران کرده و سپس به محل کار برگردد.
سوال دوم:
بعد از اتمام دوره استراحت و بازگشت کارگر به محیط کار لازم است اقدامات پیشگیرانه موثر انجام شوند. مهمترین و اصلی‌ترین اقدام، تعبیه سیستم تهویه مناسب و یا Air Condition در محیط گرم، استفاده از کولر یا Fan جهت ایجاد جریان هوای کافی و یا shielding ( جداسازی و محصور سازی) می‌باشد. رعایت دوره‌های کار- استراحت بر اساس جدول ACGIH و مصرف مکرر مایعات در حین کار از اقدامات پیشگیرانه مکمل می‌باشند.
سوال سوم:
مصرف مایعات مناسب و با میزان متناسب یکی از مهمترین راهکارهای پیشگیرانه از ایجاد بیماری‌های ناشی از گرما در هر گونه کار در محیط گرم است. رعایت این موضوع حتی برای کارگران تطابق یافته با گرما نیز الزامی‌است. نوع مایعات مصرف شونده در محیط گرم و میزان و دفعات استفاده از آن از نکات مهم در پیشگیری از کرامپ گرمایی می‌باشد. بسته به شدت استرس گرمایی محیط کار ( که با سنجش WBGT مشخص می‌شود) و نوع و میزان فعالیت بدنی کارگر ( کار سبک یا متوسط یا سنگین)، میزان دفع آب و نمک از بدن متفاوت خواهد بود و بالطبع میزان مصرف مایعات مورد نیاز نیز متفاوت می‌باشد.
 حال سوال این است که چه نوع مایعی برای پیشگیری از کرامپ گرمایی مناسب است؟
یکی از انواع مایعات مناسب و توصیه شده جهت مصرف در محیط گرم با هدف پیشگیری از کرامپ گرمایی، محلول نمکی خنک با درجه حرارت ۱۵-۱۰ درجه سانتیگراد با غلظت  ۱/۰ – ۰۵/۰ می‌باشد. برای تهیه چنین محلولی باید در هر لیتر آب، میزان
1/4-1/2 قاشق چایخوری نمک طعام حل کرد. ( یا به ازای هر ۲۰ لیتر آب 0/75-1/5 قاشق غذاخوری نمک طعام ). در صورتی که کار بدنی متوسط و سنگین در محیط گرم وجود داشته باشد توصیه این است که مقداری قند با غلظت کمتر از ۸ درصد نیز به
محلول اضافه شود. دلیل این مساله این است که فعالیت بدنی متوسط تا سنگین در محیط گرم باعث کاهش ذخایر گلیکوژن عضلات نیز می‌شود که این مساله باعث خستگی زودهنگام عضلانی و خستگی گرمایی می‌شود.
نکته دوم این است که بر حسب شدت گرمای محیط و میزان فعالیت بدنی کارگر چه میزان از محلول تهیه شده و چند بار در ساعت مصرف نماید. میزان توصیه شده مصرف مایعات در محیط گرم در جدول مجزا جهت استفاده لینک شده است. توصیه این است که
کارگران شاغل در محیط‌های گرم معمولا هر ۲۰ دقیقه یکبار باید مایعات را حتی بدون احساس تشنگی مصرف نمایند.


like

399 Likes

تاریخ: سه‌شنبه، 12 شهريور 1392بازدید: 1322 بار ساعت: 2:51 PM نویسنده: مدیر سایت

انجام معاینات ادواری و طب کار

استفاده کنندگان خدمات شرکت