مرکز تخصصی طب کار آسا (شرکت طب کار و کارگر ) مرکز تخصصی طب کار آسا (شرکت طب کار و کارگر )
۹ گام برای یک محیط کار عاری از استرس   ۹ گام برای یک محیط کار عاری از استرس
۹ گام برای یک محیط کار عاری از استرس
آیا محیط کاری تان باعث ایجاد استرس در شما می شود؟پس حتما تا کنون به دنبال راه حل هایی برای کاهش فشار و استرس های محیط کار و اداره تان بوده اید تا بتوانید بهتر و مفید تر به انجام وظیفه بپردازید.

۱- آیتم های خصوصی و شخصی را اضافه کنید

اگر فضای کارتان استرس زا است، شاید اضافه کردن چند قلم وسایل شخصی به آن راهگشا باشد. اینکه اتاق یا اداره برای شما معنای ویژه ای داشته باشد، می تواند در کاهش استرس بسیار موثر واقع شود.
این موارد می توانند شامل عکس ها، آثار هنری الهام بخش، کتاب، یک لامپ ویژه یا یک وسیله دکوری با رنگ دلخواه تان باشند.

 ۲- فضای کارتان را منظم و تمیز نگه دارید

برای بسیاری از مردم، هنگامی که میزشان انباشته از کاغذ، پیام های تلفنی، کارت های ویزیت، مجله ها و روزنامه ها است، واقعا سخت است که روی کارشان تمرکز کنند. به خصوص اینکه همه این آشفتگی ها چندین سانتی متر هم قطر داشته باشد.
البته داستان اینباکس ایمیل انباشته با هزاران پیام هم اینچنین است. آنها همواره ذهن را مشغول می کنند. چه چیزی در اینجا دفن شده که در آینده دوباره به سراغم خواهد آمد؟ من چه کاری را فراموش کرده ام؟
از یک سیستم سازماندهی در اداره تان استفاده کنید. یک سیستم بایگانی کامل و فضای ذخیره سازی می تواند به شما کمک کند تا محل کارتان را به گونه ای سازماندهی کنید که هرچیزی در جای خود باشد. و در هنگام کار به راحتی دسترسی به آن ممکن گردد.

۳- بیاموزید که مزاحمت ها را مدیریت کرده یا نادیده بگیرید

شاید شما هم همکاری دارید که دائما کنار میز شما می ایستد و مشغول حرف زدن می شود. یا محل کارتان کنار یک آسانسور پر سر و صدا است. شاید هم محل کارتان پنجره های بزرگ و بدون عایق صوتی دارد. کویسک می گوید اگر سعی کنید یاد بگیرید که چگونه این مزاحمت ها و وقفه های کاری را مدیریت کرده و عوامل حواس پرتی در محیط کار را نادیده بگیرید، به شکل معنی داری سطح استرس تان کاهش خواهد یافت.

 ۴- خودتان را با تغییرات وفق دهید

آیا تغییر شما را نگران می کند؟ اگر محیط کارتان همواره با میزان زیادی تغییر و تحویل همراه است، از نظر فیزیکی تغییر می کند یا تکنولوژی و نرم افزارهای جدیدی (پرینترها، کامپیوترها و...) به آن اضافه می شود؛ شما باید بیاموزید که چگونه سریعا خودتان را با هر تغییری وفق داده و به آن عادت کنید.

۵- گیاهان را به میز، محیط کار یا اتاق تان اضافه کنید

اضافه کردن گیاهان به محیط کار نه تنها فوایدی برای محیط زیست دارد، بلکه ثابت شده که از میزان غیبت از کار می کاهد. استرس را کم می کند. فشار خون را پایین می آورد. احساسات مثبت را افزایش می دهد. سطح نویز را پایین می آورد. دمای اتاق را کم می کند و میزان رطوبت را هم کاهش می دهد.

۶- مخاطب خوبی باشید

ارتباطات ضعیف اغلب باعث پریشانی (و در نتیجه استرس) در شرکت می شوند. اگر کسانی که دور و بر شما هستند به خوبی ارتباط برقرار نمی کنند، سوال بپرسید، پیشنهاداتی بدهید و برای بهبود موقعیت، هر کاری که می توانید انجام دهید. اگر همکاری به دلیل بلند صحبت کردن با تلفن، یا رئیس با نگاه کردن به کارتان از روی شانه تان باعث استرس شما می شوند؛ سعی کنید به شکل موثری با ارتباط برقرار کردن و گفتگو، نگرانی تان و موضوعی را که باعث ناراحتی تان شده با آنها در میان بگذارید.اگر آنها بدانند که رفتارشان باعث استرس در شما شده است، احتمالا از ایجاد تغییر استقبال خواهند کرد.

۷- انجام برخی تمرینات relaxation (تمدد اعصاب)‌ در محیط کار

اگر اجازه این کار را دارید و باعث مزاحمت کسی در محیط کار نمی شوید، گاهی اوقات یک آهنگ ملایم بگذارید و چند حرکت کششی انجام دهید. یا اینکه چند دقیقه پیاده روی کوتاه مدت داشته باشید. مطمئنا نمی توانید از دست تمام عوامل موثر در ایجاد استرس درون محیط کارتان خلاص شوید. اما هنگام احساس فشار عصبی می توانید با انجام تمرینات ریلکسیشن، تا حد زیادی آن را کنترل کنید.

۸- چینش اداره تان را تغییر دهید

میزتان را در موقعیت فرماندهی قرار دهید تا بتوانید همه افرادی را که وارد می شوند ببینید. اگر امکان این کار را ندارید و محل قرار گیری میزتان درون یک اتاق یا پارتیشن است، از یک آینه کوچک استفاده کنید تا بتوانید ورودی فضایی را که پشت سرتان قرار گرفته به خوبی مشاهده کنید. اگر قرار است بر روی تعدادی تسک و وظیفه مختلف کار کنید، یک میز ال شکل بهترین گزینه است و البته یک صندلی چرخ دار داستان را کامل می کند.

۹- تغییر دکوراسیون دوباره

شاید قابل تشخیص نباشد چیزهایی مانند نورها، رنگ ها و دکور می توانند باعث استرس شوند. اما این موضوع کاملا محتمل است. سعی کنید رنگ دیوار را در محل کارتان تغییر دهید. رنگ های طبیعی میل به آرامش دارند. زرد فعالیت های ذهنی و فکری را ترویج می کند. سفید آبی ها و سبزها بیشتر آسایش به همراه دارند. رنگ هایی با تونالیته زمین حرارت و گرمی را می رسانند. حذف لامپ های فلوئورسنت، از نورهای محدودتر و ملایمتر استفاده کنید.


like

335 Likes

تاریخ: يکشنبه، 19 آبان 1392بازدید: 1977 بار ساعت: 3:35 PM نویسنده: مدیر سایت

انجام معاینات ادواری و طب کار

استفاده کنندگان خدمات شرکت