مرکز تخصصی طب کار آسا (شرکت طب کار و کارگر ) مرکز تخصصی طب کار آسا (شرکت طب کار و کارگر )
درد كمر بعد از زايمان   درد كمر بعد از زايمان
درد كمر بعد از زايمان
درد كمر بعد از زايمان به دلايل متعددي ايجاد مي شود. در دوران حاملگي، رحم در حال گسترش شما، ماهيچه هاي شكمي را ضعيف مي سازد و حالت ايستادن شما را تغيير مي دهد و فشار بر روي كمر شما گذاشته مي شود. ب...نابراين ممكن است تا زماني كه ماهيچه هاي شكم شما قدرت و توازن خود را دوباره بدست آورند، درد كمرتان ادامه يابد.

همچنين ممكن است در نتيجه زايمان طبيعي يا سخت مبتلا به درد كمر شويد. در هنگام زايمان از ماهيچه هايي ممكن است استفاده نماييد كه به طور طبيعي از آنها استفاده نمي كنيد و شما اثرات آنرا براي مدت زماني احساس خواهيد كرد. (اگر اپيدورال تزريق بي حسي نخاعي) داشته ايد، ممكن است در آن محل براي چند روزي بعد از زايمان متوجه التهاب شويد، اما اين نبايد باعث دردكمر شود.)
همچنين، ‌بسياري از مادران تازه نازا ناخواسته هنگام ياد گرفتن چگونگي شير دادن مشكلات كمر دردشان را وخيم تر مي سازند. اين هنگامي رخ مي دهد كه شما به قدري روي چفت كردن كودك به طور دقيق توجه داريد كه به شكل قوزدار مي نشينيد و گردن و ماهيچه هاي بالاي كمر را هنگام نگاه كردن به پايين مي كشيد.

خستگي و فشاري كه با مراقبت از نوزاد 24 ساعته در هفت روز هفته ادامه دارد، بهبود يافتن از دردها را كه شامل درد كمر هم مي شود، پس از زايمان دشوارتر مي سازند و در آخر، مادراني كه قبل از حاملگي يا در دوران حاملگي كمر درد داشته اند به احتمال بيشتري بعد از زايمان نيز دچار آن خواهند شد.

چقدر طول مي كشد؟
بعد از زايمان داشتن مقداري كمردرد در طي چند ماه نخست معمولي مي باشد. اينكه چقدر درد كمر طول مي كشد بستگي به عامل هايي مثل عوامل زير دارد.

اينكه آيا سابقه مشكلات كمردرد داشته ايد، آيا چاق هستيد و چقدر زود ورزش كردن و تقويت ماهيچه هاي شكمي خود را آغاز كرده ايد.
براي رفع آن چه كار مي توانم بكنم؟

................................................
پياده روي كنيد. اين نوع ورزش آرام مي تواند به تسكين درد كمر كمك كند و براي شروع تقريباً بلافاصله بعد از زايمان طبيعي و سزارين مطمئن و بي خطر مي باشد. در هفته هاي اول آرام راه برويد و مسافت كوتاهي را طي كنيد.
...................................................
به طرز ايستادن خود توجه كنيد و راست بايستيد. همچنين واقعاً مهم است كه هنگام تغذيه كودك نيز راست بنشيند، فرقي نمي كند از سينه خودتان به او شير مي دهيد يا از شيشه شير. اگر پايين كمرتان درد مي كند، سعي كنيد از زير پايي استفاده نماييد تا پاهاي شما قدري بالاتر از زمين قرار گيرد. يك صندلي راحت دسته دار انتخاب كنيد و از بالش هاي زياد براي افزودن تكيه گاه و حمايت بيشتر از پشت و بازوها استفاده كنيد. ياد بگيريد چگونه در هنگام شير دادن به طريقي مناسب قرار گيريد، و هميشه نوزاد را به سمت سينه هايتان بالا بياوريد به جاي اينكه خودتان روي او خم شويد. همچنين حالت هاي متفاوت را براي شير دادن امتحان كنيد. اگر دچار گرفتگي عضلات شانه و درد در قسمت بالاي كمر هستيد،‌ حالت خوابيدن به پهلو مي تواند براي شما راحت تر باشد.
هميشه از زانوها خم شويد و اشياء و بچه ها را از حالت سرپا بلند كنيد تا فشار كمتري بر روي كمر شما وارد شود. بگذاريد يك نفر ديگر چيزهاي سنگين را بلند كند؛ الان زمان اين نيست كه خطر خراب تر كردن كمر ما را به جان بخريد (اگر سزارين شده ايد، حداقل تا 8 هفته نبايد چيزي سنگين تر از نوزادتان را بلند كنيد).
.........................................................
خودتان را با ماساژ درمان كنيد. اين كار منشأ اصلي كمر درد شما را درمان نخواهد كرد، اما به راحتي به شما كمك خواهد كرد و مي تواند به طور موقت ماهيچه هاي كشيده شده، شانه هاي دچار گرفتگي عضلاني و درد پايين كمر را تسكين دهد. اگر خريد دستگاه ماساژ از عهده مخارج شما خارج است. از همسر يا دوستي بخواهيد شما را ماساژ دهد.
..........................................................
براي تسكين و بهبود درد و كشيدگي عضلات دوش آب گرم بگيريد.
ناحيه متألم را با نوار گرم كننده يا بسته داغ بپوشانيد، يا اگر گرمي براي شما فايده ندارد بسته سرد را امتحان نماييد (در هر دو مورد براي حفاظت از پوست از پوشش استفاده كنيد).
.....................................................
وقتي پزشك به شما اجازه ورزش كردن مي دهد، به آرامي شروع به انجام تمرينات تقويتي (قدرتي) براي پشت و ماهيچه هاي شكمي نماييد و خميدگي لگن خاصره را جزئي از برنامه روزانه خود قرار دهيد. به پشت در حالي بخوابيد كه زانوهاي شما خم است و پاهايتان روي زمين قرار گرفته است. هوا را به درون شش ها وارد كنيد و بگذاريد شكمتان با فرو رفتن نفس بزرگ شود. هوا را از شش ها خارج كنيد و استخوان دنبالچه را به سمت ناف بالا بكشيد در حالي كه باسن ها را روي زمين نگه داشته ايد. در بالاي خميدگي (انحنا) butt را منقبض نماييد و بعد آنرا رها سازيد. 8 تا 10 بار اين كار را تكرار نماييد. (توجه: اگر سزارين شده ايد، 6 تا 8 هفته براي شروع تمرينات ورزشي نظير اين تمرين صبر نماييد).

به بدن خود گوش دهيد. اگر حالت يا فعاليت معيني است كه باعث ناراحتي شما مي شود، آنرا انجام ندهيد. اگر درد كمرتان شديد است يا متوجه شديد كه حس از پاها، كشاله ران، ناحيه اندام تناسلي، مثانه يا مقعد شما بيرون رفته است _ يا احساس بي اختياري يا ضعف ناگهاني به شما دست مي دهد _ خيلي سريع به پزشك تان مراجعه نماييد.



like

361 Likes

تاریخ: جمعه، 17 آبان 1392بازدید: 2016 بار ساعت: 5:21 AM نویسنده: مدیر سایت

انجام معاینات ادواری و طب کار

استفاده کنندگان خدمات شرکت