ارگونومی رنگ ها WhatsApp ShareTelegram ShareFacebook ShareeMail تعداد بازدید : 2003

ارگونومی رنگ ها

کدام رنگ را برای محیط کارم انتخاب کنم؟

واکنش افراد و جوامع و سلیقه آنان برای انتخاب با هم تفاوت دارد؛ بنابراین رنگ¬آمیزی در و دیوار محیط کار باید به صورتی باشد که برای اکثر کارکنان محیطی آرامش بخش و مطلوب را فراهم نماید. برای دستیابی به این هدف پژوهش‌های زیادی صورت گرفته است که نتایج آن امروزه در صنعت و در طراحی‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ارگونومی ادراکی یا روان‌شناسی صنعتی، شاخه‌ای از دانش ارگونومی است که اهمیت هر رنگ و کاربرد آن در محیط را بر کاهش یا افزایش ادراکات افراد مورد بررسی قرار می‌دهد. برخی از نتایج این پژوهش‌ها در مورد ادراک رنگ‌ها در ادامه آمده است که دانستن آن‌ها می‌تواند در به‌کارگیری رنگ¬ها مفید باشد. همین مطالعات تأثیر استفاده از رنگ مناسب در کاهش حوادث کاری یا افزایش بازده کاری را نیز نشان می¬دهند.


رنگ قرمز

اين رنگ با ایجاد احساس هیجان در افراد، فعالیت امواج مغزی را تحریک كرده، ضربان قلب را زیاد و ناآرامی و بی‌قراری ايجاد مي‌كند. اما به کار بردن مشتقات معتدل‌تر این رنگ مانند سرخابی و صورتی گرم، باعث آرامش عضلات و رفع گرفتگی و خستگی در افراد می‌شود. حتّی به کار گیری رنگ قرمز به صورت نقطه‌ای یا به مقدار محدود در محیط، خستگی در افراد را از بين مي‌برد.
رنگ آبی
این رنگ ضربان قلب و فشار خون را كاهش مي‌دهد و باعث آرامش، قدرت و سلامتی در افراد می‌شود. استفاده از رنگ آبي در اتاق خواب‌ها، به خصوص اتاق کودکان و مطب‌های پزشکان بسيار مناسب است.
رنگ نارنجی
نارنجي، رنگی صمیمی و گرم است و استفاده از آن به مقدار كم در محیط می‌تواند باعث رفع خستگی در افراد شود. این رنگ اشتها و دستگاه هاضمه را تحريك مي‌كند و برای آشپزخانه و رستوران‌ها بسيار مناسب است. اما استفاده زياد از آن در محیط، حس بی‌قراری به وجود مي‌آورد. همچنین از این رنگ براي اعلام کاهش سرعت در جاده‌ها و مسیرهای خروجی بهره می‌گيرند.
رنگ زرد
استفاده کم از رنگ زرد، نشاط و شادی در افراد به وجود مي‌آورد و تمرکز را تقویت می‌کند. اما استفاده زیاد از آن ايجاد خستگی و ترس مي‌كند.
رنگ سبز
سبز آرامش و سکون در افراد به وجود مي‌آورد. اضطراب را دور می‌کند و موجب رفع تنش و گرفتگی‌های عضلانی در افراد می‌شود. در نتیجه بیشتر در بیمارستان‌ها، اتاق‌های جراحی و حتی در مکان‌های آموزشی شاهد اين رنگ هستيم. البته بهتر است در محیط‌های کاری به مقدار زیاد استفاده نشود، زیرا اين فضاها نيازمند هوشیاری، نشاط و آرامش است.
رنگ بنفش
این رنگ هیجان رنگ قرمز و آرامش رنگ آبی را با هم دارد. بنفش نمادی از عرفان و حالات معنوی است و به طور کلی طیف‌هایی از این رنگ، اثری آرام‌کننده روی قلب دارند. بنفش حس عمل‌گرایی را نیز افزایش می‌دهد.
رنگ سیاه
رنگ متوقف کننده فعالیت است و فرد را نومید و افسرده می‌سازد. ارزش پوچی را منتقل می‌سازد. خاکستری نیز رنگی خنثی است و امروزه در صنایع بکار می‌رود.
آبی تیره
بر اعصاب پاراسمپاتیک تأثیر دارد و با کاهش فشار خون احساس امنیت را افزایش می‌دهند و کاهش خستگی و اضطراب (از ارزشیابی یا عدم موفقیت) را ایجاد می‌کند.