عوارض پشت میز نشینی WhatsApp ShareTelegram ShareFacebook ShareeMail تعداد بازدید : 2526

عوارض پشت میز نشینی

از عوارض شايع و مشكل‌آفرين كم تحركي و پشت‌ميز نشيني، اضافه وزن و چاقي است چرا كه افراد كم تحرك، كالري مصرفي خود را نمي‌سوزانند و فعاليتي براي سوختن انرژي ندارند.

به گزارش مركز سلامت محيط و كار  ،مشاغل اداري و پشت‌ميزنشيني، اثرات زيان‌آور فراواني بر سلامت كاركنان دارند و چاقي و اضافه وزن‌ زمينه ساز بسياري از بيماري‌ها است كه ديابت، پرفشاري خون، بيماري‌هاي عروق كرونر، سكته مغزي، توقف نفس و سرطان از عوارض مهم اين دو عامل به شمار مي‌رود.

بنابراين گزارش چاقي، از عوامل ايجاد ديابت به ويژه ديابت نوع دو است چرا كه با افزايش چربي بدن، مقاومت بدن بر اثر هورمون انسولين افزايش يافته و اين امر در كنترل قندخون توسط هورمون انسولين اختلال ايجاد مي‌كند.

گفتني است افراد دچار اضافه وزن نسبت به افراد طبيعي 2 برابر بيشتر احتمال ابتلا به ديابت را دارند و اين ميزان در افراد دچار چاقي شديد به بيش از 50 برابر مي‌رسد كه اين بيماري خود زمينه‌ساز مرگ زودرس، بيماري‌هاي قلبي و كليوي، سكته مغزي و كوري است.

اين گزارش اضافه مي‌كند: اضافه وزن و چاقي از طريق مكانيسم‌هاي متعدد از جمله تأثير بر سيستم گردش خون و هورموني بدن باعث افزايش فشارخون مي‌شوند كه يكي از شايعترين عوارض چاقي محسوب مي‌شود. همچنين پرفشاري خون نيز مانند ديابت عامل زمينه‌ساز بيماري‌هاي قلبي، كليوي و غيره است.

مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، كاهش سطح كلسترول خوب خون و افزايش سطح كلسترول بد خون را از عوارض اضافه وزن و چاقي دانست و گفت: با رسوب كلسترول بد خون در ديواره عروق خوني، خطر ايجاد تصلب شرائين و بيماري قلبي و سكته مغزي بوجود مي‌آيد.

سكته مغزي از ديگر عوارض چاقي با ايجاد رسوب چربي در جدار سرخرگ‌هاي مغزي و تنگ شدن عروق مغزي و در نتيجه كاهش خونرساني به بخشي از مغز است كه منجر به كمبود اكسيژن در منطقه‌اي از مغز و سكته مغزي مي‌شود.

به گفته اين مركز چاقي يكي از قابل پيشگيري‌ترين عوامل ايجادكننده سرطان است و افراد چاق بيشتر در معرض ابتلا به انواع سرطان هستند. سرطان پستان، رحم، تخمدان و كيسه صفرا در زنان چاق بيشتر ديده مي‌شود و نيز چاقي سبب افزايش خطر ابتلا به سرطان‌هاي كولون، ركتوم و پروستات در آقايان مي‌شود.

براساس اين گزارش، مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت، از ديگر عوارض و مشكلات ناشي از كم تحركي و پشت‌ميز نشيني را به غير از چاقي و اضافه وزن، ضعف عضلاتي ناحيه سريني، شكم و پشت و در نتيجه افزايش ابتلا به كمردردهاي غيراختصاصي و نيز دردهاي مزمن گردن و شانه اشاره كرد. همچنين بي‌فعاليتي و نشست طولاني مدت در محيط‌هاي اداري يك عامل شروع ايجاد هموروئيد (بواسير) است و نيز افراد كم تحرك بيشتر مستعد اختلالات گوارشي همچون يبوست و اختلالات ادراري تناسلي همچون سنگ كليه هستند.

اين مركز توصيه مي‌كند با گنجاندن ورزش در برنامه روزانه، رعايت رژيم غذايي و اصول تغذيه صحيح و رعايت اصول ارگونوميك در استفاده از ابزار كار مي‌توان از عوارض كم تحركي و پشت ميزنشيني در كارمندان كاست

ماخذ: سایت وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی