چرا ایمنی و سلامت کار مهم است؟ WhatsApp ShareTelegram ShareFacebook ShareeMail تعداد بازدید : 2893

چرا ایمنی و سلامت کار مهم است؟

اگر مدیریت را انجام کارهای ضروری برای موفقیت سازمان تعریف کنیم آنگاه از جمله مهم ترین این کارهای ضروری، ایمنی و سلامت کار است. علّت نیز این است که هزینه هایی که از رعایت نکردن اصول ایمنی و سلامت کار بر شرکت یا سازمان تحمیل می شود آنقدر زیاد خواهند شد که آن شرکت را از پا در خواهند آورد. همچنین قانون نیز از نیروی انسانی و کارگران دفاع می کند و سازمان ها ملزم به رعایت این اصول اند چراکه جامعه باید سالم بماند حتّی اگر یک شرکت نخواهد این گونه باشد. گذشته از این دو مورد انسان دوستی نیز ایجاب می کند که از انسان ها در برابر بیماری ها و دردها محافظت به عمل آوریم. امروزه ایمنی و سلامت کار از جایگاه خاصّی در صنایع مهم برخوردار است. در شکل زیر این جایگاه مشخص شده است.

اهمیت سلامت شاغلین وقتی بیشتر مشخص می شود که بدانیم نیمی از مردم جهان کار می کنند و نیمی از وقت آنها نیز در هنگام کار صرف می شود.

حتّی اگر تنها مورد هزینه را در نظر بگیریم بازهم رعایت ایمنی و سلامت کار به صرفه خواهد بود، چراکه بسیاری از هزینه هایی که برای این موضوع صرف می شود بازگشت خواهند داشت و به صورت پس انداز عمل خواهند کرد. به طوریکه در شکل زیر نیز دیده می شود، هزینه کردن برای ایمنی و سلامت کار همیشه با برگشت سرمایه همراه است فقط صرف هزینه های خیلی زیاد بازگشتی کمتری دارند. هرچند هزینه های زیاد نیز سرمایه گذاری برای با ارزشترین دارایی هر شرکتی یعنی نیروی انسانی آن است.

با توجه به تحقیقاتی که تا کنون در این زمینه صورت گرفته است، توجه به اصول ایمنی و سلامت کار نقش زیادی در کاهش زیان های اقتصادی واحدهای صنعتی داشته است. مثلاً در آمریکا یکی از واحدهای صنعتی توانست با اجرای برنامه های ایمنی و سلامت کار 132 روز غیبت های کاری را کاهش دهد و از میزان حوادث و بیماری هایش به طرز چشمگیری بکاهد.

در کل مزایای ایمنی و سلامت کار به صورت زیر می باشد:

برای کارفرما: کاهش حوادث، افزایش کیفیت محصول، افزایش کارایی کارگران، کاهش خطاها، کاهش ضایعات محصول، کاهش مخارج غرامت

برای کارگران: افزایش روحیه، کاهش فشار کار، افزایش کارایی، کاهش بیماری ها و جراحات، افزایش احساس امنیت

 

برگرفته از کتاب ایمنی و بهداشت برای مهندسین   نوشته راجر براور