دانلود کتابچه حدود مجاز مواجهه شغلی 2019 ACGIH به صورت PDF WhatsApp ShareTelegram ShareFacebook ShareeMail تعداد بازدید : 4300

دانلود کتابچه حدود مجاز مواجهه شغلی 2019 ACGIH  به صورت PDF

مقدمه ای بر مواد شیمیایی:

حدود مواجهه مجاز TLVs به عنوان راهنمایی برای کارشناسان بهداشت حرفه ای به کاربرده می شود. مقادیر ارایه شده در این کتاب به منظور راهنمایی یا توصیه هایی به منظور کمکش در ارزیابی وکنترل مخاطرات بالقوه سلامتی محیط کار طراحی شده است و نه چیز دیگر.( برای مثال برای ارزیابی و کنترل آلودگی­های هوای محیط و یا برای تخمین مخاطرات سمی مواجهه مداوم و یا دوره کاری طولانی مدت و همچنین برای اثبات یا رد بیماری یا شرایط جسمی در افراد استفاده نمی شود.) به علاوه این مقادیر مرز خوبی بین شرایط ایمن و خطرناک نیستند و بهتر است برای اشخاصی که در زمینه قوانین بهداشت صنعتی آموزش ندیده اند، استفاده نشود. TLVsها استانداردهای قانونی و توافقی نیستند.

سال تقریبی که مستندات فعلی به صورت اساسی برای آخرین بار بازبینی شد و در صورت لزوم بروز رسانی شد را می توانید در ادامه عددCAS number  برای هر ورودی پذیرفته شده در لیست الفبایی پیدا کنید (به عبارت دیگر برای مثال کروم(7440-47-3) و ترکیبات غیرآلی2017)). به خواننده توصیه می شود که برای مطالعه تاریخچه مختصری از توصیه ها و یادداشت هایTLV  به بخش  تاریخچه TLV هر سند مراجعه کند.

تعریف مقادیر حد آستانه/ TLVs

مقادیرحدآستانه(TLVs) به غلظت هوابرد آلاینده­های شیمیایی اشاره دارد و شرایطی را بیان می کند که همه کارگران بتوانند به طور مداوم و به طور روزانه در طی عمر کاری بدون تاثیرات زیان آور در معرض آن باشند.

در صورت استفاده از TLV باید آخرین نسخه مستندات و اطلاعات مرتبط با تهیه آن را به منظور اطمینان از فهم پایه TLVS بررسی کنند. میزان و کیفیت اطلاعاتی که برای هر ماده شیمیایی در دسترس است، در طول زمان متغییر است.

موادشیمیایی با TLVهای معادل (به عبارت دیگرمقادیرعددی مشابه) را نمی­توان فرض کرد که تاثیرات سمی و قدرت بیولوژیک مشابه دارند.

در این کتاب ستون­هایی وجود داردکه TLVها (که شامل غلظت هوابرد به صورت قسمت در میلیون، PPM، یا میلی گرم برمتر مکعب mg/m3 می باشد) و تاثیرات قطعی که توسط هر ماده تولید می شوند را برای هر ماده  لیست کرده اند. این تاثیرات قطعی مبتنی برTLV می باشد.

ACGIH تفاوت­های قابل ملاحظه­ای در میزان پاسخ­های بیولوژیک به یک ماده شیمیایی خاص، بدون توجه به غلظت هوابرد شناسایی کرده است. در واقع TLVs یک خط مرز دقیق بین شرایط محیط کاری سالم در مقابل ناسالم یا نقطه ای که بعد از آن آسیب به سلامت شروع شود را نشان نمی دهد.

TLVها به مقدارکافی همه کارگران را محافظت نمی کنند. بعضی از اشخاص هستند که ممکن هست درجاتی از ناراحتی را یا حتی تاثیرات جدی تر بهداشتی را در زمانی که با یک ماده در حد TLVیا حتی مقادیر کمتر از TLV در مواجهه هستند را نشان دهند.

دلایل متعددی ممکن است حساسیت به یک ماده شیمیایی را افزایش بدهد، مانند سن، جنسیت، فاکتورهای ژنتیکی(تمایل)، انتخاب سبک زندگی (برای مثال  رژیم غذایی،کشیدن سیگار، سوء مصرف الکل ودارو).تجویز دارو و شرایط پزشکی پیشین (برای مثال تشدیدآسم یا بیماری های قلبی عروقی).

تعدادی از اشخاص ممکن هست به یک یا چند ماده در ادامه مواجهات قبلی بیشتر واکنش بدهند (برای مثال کارگران حساس).

حساسیت به تاثیرات یک ماده شیمیایی ممکن هست در طی زمان­های متفاوت رشد جنین و در سرتاسر عمر باروری تغییر بکند. بعضی از تغییرات در حساسیت ممکن هست در طی سطوح مختلف کاری (برای مثال کار سبک در مقابل کارسنگین)، یا در طی ورزش روی دهد. همچنین این امر ممکن است در وضعیت هایی که درآن میزان  تقاضای قلب ریوی افزایش پیدامی کند به علاوه تغییرات در دما(برای مثال تغییرات زیاد سرما وگرما) و رطوبت نسبی که ممکن هست واکنش شخص به ماده سمی را تغییربدهد روی دهد.

مستندات برای هرTLV داده شده باید بررسی شود و در  باید در ذهن داشت که برخی فاکتورها ممکن است پاسخ­های بیولوژیک را تغییر بدهند.

اگرچه TLVs به میزان هوابرد مواجهه با ماده شیمیایی اشاره دارد، اما مواجهه پوستی نیز ممکن هست در هنگام کار اتفاق بیفتد که بایستی بخش مرتبط با این موضوع با عنوان پوست را مطالعه کنید.

چهار طبقه بندی برای TLVsمشخص شده است:

میانگین وزنی زمانی TWA، حد مواجهه کوتاه مدت STEL، حد سقف C، واحد سطح SL.

برای بیشتر مواد TWAبه تنهایی یا به همراه STEL مناسب است. برای تعدادی از مواد(برای مثال گازهای محرک) فقط TLV_STELیا TLV-C قابل اجراست. اگر هریک از این انواع TLVs از حد خود تجاوز کنند، فرض می شود که مخاطرات بالقوه بوجود بیاید.

Threshold Limit Value–Time-Weighted Average (TLV–TWA): مقدار غلظت TWA درطول شیفت برای 8ساعت کار روزانه معمول و 40 ساعت کار هفتگی هست که تقریباً کلیه کارگران می توانند بدون ایجاد تاثیرات زیان آور به طور مدوام روزانه در تمام عمرکاری خود در مواجهه با آن قرار گیرند. همچنین برآورد شده است که غلظت متوسط برای یک هفته کاری، بیش از یک روزکاری، ممکن است در بعضی موارد مناسب باشد.  ACGIHدر مورد این موارد راهنمایی ارائه نکرده است.

Threshold Limit Value–Short-Term Exposure Limit (TLV–STEL) : مقدار حد مواجهه مجاز کوتاه مدت (STEL): یک مواجهه 15 دقیقه ای با TWAکه نباید در طی زمان کاری از آن تجاوز شود، حتی اگر زمان TWA 8ساعته برابر باTLV-TWAباشد. TLV_STELغلظتی هست که فرض می شود تقریبا تمام کارگران می توانند به طور مداوم برای زمان کوتاه مدت در مواجهه باشند، بدون متحمل شدن عوارض 1تحریکی 2.صدمه مزمن یا غیرقابل بازگشت بافت 3.تاثیرات سمی وابسته به میزان دوز یا 4. درجاتی از تخدیر (بی حسی وخواب آلودگی) که احتمال صدمات اتفاقی را افزایش دهد، اختلالات در نجات خود، یا کاهش بازده کار را بدهد. TLV-STEL لزوماً تاثیرا ت تجاوز از حدود مجاز TWA را در طول شیفت محافظت نمی­کند.

TLV-STEL معمولا مکمل TLV-TWA است در جایی که تاثیرات حاد شناخته شده از ماده ای داریم که تاثیرات سمی حاد آن در درجه اول از طبیعت مزمن آن هست. به هر حال، TLV-STEL ممکن هست یک راهنمای مواجهه مجزا و مستقل باشد.

مواجهه بالاتر از حد TLV-STELتا TLV-STEL(15دقیقه TWA) بهتراست که کمتر از 15 دقیقه باشد و بهتر است بیشتر از چهار بار در طول روز اتفاق نیفتد و باید حداقل 60 دقیقه بین مواجهه پی در پی در این دامنه  فاصله باشد. میانگین زمانی به غیر از 15 دقیقه ممکن است وقتی شواهد تاثیرات بیولوژیک آن را ضمانت بکند، توصیه بشود.

حد مواجهه مجازTLV-SL:حد سطح*Threshold Limit Value–Surface Limit (TLV–SL):

غلظتی از مواد شیمیایی روی تجهیزات و سطوح وسایل محل کار، که احتمال ایجاد اثرات زیان آور در پی مواجهه مستقیم یا غیرمستقیم  نمی­رود. TLV-SLمکمل TLVsهوابرد است، بویژه در مواجهه پوستی، مباحث DSEN و RSEN، به منظور تهیه معیارهای کمی جهت غلظتهای قابل قبول سطوح که برحسب mg/100cm2 بیان می شود. برای تاثیرات سیستمیک در تطابق با کاربرد ملاحظات پوستی،TLV-SL اغلب مسئول دوز مجاز توسط  TLV-TWA در طی مدت 8 ساعت است، مگر اینکه  داده­های خاص شیمیایی موجود با اثرات زیان آور مرتبط با نتایج نمونه گیری سطوح مرتبط باشند.

برای مواد حساسیت زای پوستی خاص  حد مجاز سطح ممکن هست با به کاربردن برآورد بالقوه از مطالعات حیوانات، مانند غلظت موثر که باعث افزایش سه برابری تکثیر لنفوسیت ها(E3) و به کاربردن یک فاکتور اصلاح شده مناسب، در نظر گرفته شود (Naumann and Arnold, 2019).

برای حساس کننده­های دیگر شامل تعدادی از حساسیت زاهای تنفسی که باعث القای حساسیت توسط مواجهه پوستی می­شوند، ممکن هست قضاوت حرفه­ای نیاز باشد تا از نتایج ارزیابی سطوح و پایش هوابرد پشتیبانی کند.

حدود مواجهه سقفیThreshold Limit Value–Ceiling (TLV–C):

غلظتی که در طی هر بخش از مواجهه شغلی نباید از حد آن  تجاوز شود. اگراندازه گیری آنی موجود نبود، نمونه گیری باید برای دوره حداقل مدت زمان کافی به منظور تشخیص مواجهه در مقدار یا بالاتر از حد سقفی انجام بشود.

ACGIH®  معتقد است كه TLV های مبتنی بر تحریکات فیزیکی نباید کمتر از آنچه که مبتنی بر آسیب جسمی است در نظر گرفته شوند. شواهد فزاینده­ای وجود دارد که تحریک فیزیکی ممکن هست تاثیرات زیان آور سلامتی را از طریق اثر متقابل با دیگر عوامل فیزیکی و شیمیایی یا از طریق مکانیسمهای دیگر القا، ارتقاء یا سرعت دهد.

مواجهه قله(مواجه حداکثر) Peak Exposures:

کمیته TLVs ملاحظاتی از یک TLV-STEL را در صورت وجود داده­های پشتیبان توصیه می کند. برای تعداد زیادی از مواد با یک TLV–TWA، مقدار TLV-STELوجود ندارد. با این وجود حتی در جایی که متوسط غلظت در طول شیفت در حد مجاز می باشد، مواجهات حداکثر کوتاه مدت بالاتر از TLV-TWA باید کنترل بشود. هدف از محدود کردن مواجهات بالای کوتاه مدت پیشگیری از تاثیرات حادشدید سریع است که ممکن است در طی شیفت کاری روی دهد.

از آنجایی که این عوارض ممکن هست چند بار در طی TWA 8 ساعته روی دهد، حتی اگر مستنداتی وجود نداشته باشد، عقلانی است که مواجهات حداکثر محدود شود. بنابراین حدود مواجهه کوتاه مدت پیش فرض برای آندسته از TLV-TWA که TLV- STEL ندارند در نظر گرفته می­شود. 

افزایش موقتی در سطوح مواجهه کارگران  ممکن است 3 برابر میزان TWA اتفاق بیفتد ولی هر بار بیش از 15 دقیقه نشود و بین هر یک بیش از یک ساعت در طی یک روز کاری فاصله نیفتد و تحت هیچ شرایطی در زمانیکه به عنوان TWA15 دقیقه اندازه گیری می­شود نباید از 5 برابر میزان TWA تجاوز کند. علاوه براین TWA، در یک دوره کاری از 8 ساعته نباید از حد در نظر گرفته شده فراتر برود.

این راهنما در مورد محدود کردن مواجهه حداکثر(قله) در مقادیر بالاتر از TLV-TWA مشابه آن برای TLV-STEL است و هردوی آنها شامل محدودیت مواجهه 15 دقیقه ای هستند. هدف از مشابهت در رویکرد تشویق در جهت به حداقل رساندن تغییرپذیری فرآیندها و اطمینان از حفاظت کارگر است. طراحی خوب و اقدامات بهداشت صنعتی تضمین می­کند که فرایندها در محدوده قابل قبول کنترل می­شوند. از لحاظ تاریخی راهنمایی در مورد حد مواجهه حداکثر (قله) صرفاً براساس داده­های آماری استوار بوده است. اگر توزیع آن نرمال باشد، مقادیر حدود مواجهه کوتاه مدت برای فرایندهای به خوبی کنترل شده دارای انحراف معیار هندسی 2، آنگاه 5٪ از تمام مقادیر از 3.13 برابر میانگین هندسی فراتر خواهد رفت.

فرایندهایی که تغییرپذیری بیشتری را نشان می دهند، تحت کنترل مناسب نیستند، و تلاش برای بازگرداندن کنترل باید صورت پذیرد. میزان مواجهه بیشتر، در صورتیکه مبتنی بر پیشگیری از اثرات مزمن باشد، احتمال ایجاد اثرات حاد سلامتی را در جایی که مورد تایید TLV-TWA نباشد ممکن است افزایش دهد. حداکثر فاکتور حد مواجهه قله 5 نیز نشانگر این نگرانی در مورد اثرات سلامتی نامطلوب است. محدود کردن مواجهه حداکثر (قله) احتمال تجاوز از مقدارTLV-TWA را کاهش می دهد.

هنگامی که نمونه­های اولیه نشان دهنده مواجهه حداکثر (قله) هست توصیه به ارزیابی دقیق تر مورد نیاز است، به خصوص هنگامی که با برنامه کاری غیر معمول سروکار داریم.

 قانون 3 به 5 که در بالا توضیح داده شد، باید به عنوان قانون دم دستی و یک روش پیشگیرانه عمل گرایانه در نظر گرفته شود. مشخص شده که انحراف معیار هندسی برخی از مواجهه های محل کار معمولی ممکن است از 2.0 فراتر رود.

اگر چنین توزیع­هایی معلوم باشد و بتوان نشان داد که کارگران در خطر افزایش ریسک اثرات بهداشتی زیان­آور نیستند، راهنمای توصیه شده مواجهه حداکثر ممکن است بر اساس محل کار خاص و داده­های اثرات سلامتی اصلاح شوند. به عنوان مثال،  اثرات دوز - پاسخ و حذف زمان نیم عمر برای ماده خاص و ترکیبات مشابه باید در نظر گرفته شود.

همچنین باید به دو نکته توجه ویژه ای شود. یکی برنامه های کاری غیر معمول و دیگری این که آیا فاکتور مواجهه حداکثر یا پیک درموردTLV-TWA (مثلاً اگر نگرانی برای اثرات حاد بهداشتی جدی تر است) اعمال شود یا TWA اصلاح شده(مثلاً  اگر نگرانی در مورد فراتر رفتن TWA اصلاح شده وجود دارد).

متخصص بهداشت صنعتی  آموزش دیده باید در استفاده از این راهنما در مورد مواجهه حداکثر از قدرت قضاوت شان استفاده کنند. وقتی TLV-STEL یا TLV-C موجود است، این مقدار بر راهنمایی های فوق در مورد مواجهه حداکثر ارجحیت دارد.

 

TLV  و STEL در برابر سقف C

یک ماده ممکن است خواص سم شناسی معینی داشته باشد که لازم شود ازTLV-C به جایTLV-STEL  یا راهنمای مواجهه حداکثر  بالاتر از TLV-TWA استفاده شود. مقادیری از TLV  ممکن است برای دوره های کوتاه و بدون آسیب به سلامتی فراتر از حد رود بسته به فاکتورهایی مانند ماهیت آلاینده، اعم از اینکه غلظت بسیار بالا باشد - حتی برای دوره های کوتاه مدت - مسمومیت حاد ایجاد کند، اعم  از اینکه اثرات آن تجمعی باشد و فراوانی که در آن غلظت های بالا اتفاق می­افتد و مدت زمان چنین دوره­هایی بستگی دارد. در تصمیم گیری درباره وجود یک وضعیت خطرناک باید کلیه عوامل مورد توجه قرار گیرد.

اگرچه غلظت TWA رضایت بخش ترین و عملی ترین روش پایش عوامل هوابرد جهت تطابق با TLV®  ها می باشد، اما برای مواد خاصی نامناسب است. این گروه موادی هستند که اکثراً سریع عمل می کنند و TLV® شان بر اساس غلظت مرتبط با این پاسخ خاص است. مواد با این نوع پاسخ به بهترین وجه توسط TLV-C کنترل می شوند و نباید از آن تجاوز کنند. طبق این تعاریف پر واضح است که شیوه نمونه برداری برای تعیین عدم سازگاری با TLV ® ها برای هر گروه باید متفاوت باشد. در نتیجه، یک نمونه واحد و مختصر که برای TLV-C قابل استفاده است، مناسب TLV-TWA نیست. در اینجا، تعداد کافی از نمونه­ها لازم است تا بتوانند تعیین کنند که TLV-C در هر زمان و در طول یک چرخه کامل کاری یا در کل شیفت کار تغییر نمیکند.

درحالیکه TLV-C مرز مشخصی ایجاد می کند که نباید از آن حد فراتر رود،  TLV-TWA نیازمند یک حد مشخص محدود غلظت مواجهه در طول شیفت کاری می باشد که می تواند از غلظت های بالاتر از TLV-TWA توصیه شده فراتر رود.

 

مخلوط ها

بایستی به استفاده از  TLV® ها در ارزیابی خطرات سلامتی ناشی از  مواجهه همزمان با مخلوطی از دو یا چند ماده شیمیایی ملاحظات خاص شود. در ضمیمه، مختصری از ملاحظات اساسی درگیر در توسعه TLV برای مخلوطها و روش هایی برای توسعه آنها آمده است که نمونه های خاصی نیز برای شرح بهتر آن آمده است. روش­های محاسبات با ذکر مثال جهت تفهیم بیشتر ارائه شده است.

 

تغییرات در شرایط و برنامه­های کاری

کاربرد TLV® ها  برای شرایط محیطی غیر معمول

زمانی که شاغلین در شرایط دما و فشار بسیار متفاوت از وضعیت نرمال (NTP) (دمای 250 درجه سانتی گراد و فشار 760 میلی متر جیوه) با آلاینده های هوا مواجهه دارند، باید در مقایسه نتایج نمونه برداری با TLV® ها دقت نمود. برای آئروسل ها، غلظت مواجهه TWA (محاسبه شده از حجم نمونه بدون تصحیح دمای 250 درجه سانتی گراد و فشار 760 میلی متر جیوه) باید مستقیما با TLV® های کتاب TLV® ها و BEL ها مقایسه شود. برای گازها و بخارات، گزینه های مختلفی برای مقایسه نتایج نمونه برداری هوا با TLV® ها وجود دارد که به تفصیل در Stephenson and Lillquist  (2001)شرح داده شده است. یک روشی که در نوع خود ساده است به این شرح است:

1) غلظت مواجهه  بر حسب جرم بر حجم، در محل نمونه برداری برای نمونه ای که تصحیح  حجم در شرایط 25 درجه سانتیگراد و 760  انجام نشده باشد.

2) در صورت نیاز، برای تبدیل TLV به میلی گرم در متر مکعب (یا اندازه گیری سایر واحدهای جرم در حجم) با استفاده از حجم مولار 24.4 لیتر بر مول.

3) مقایسه غلظت مواجهه با حد مجاز، هر دو با واحدهای جرم به حجم بیان شوند.

در مقایسه نتایج نمونه برداری تحت شرایط جوی غیرمعمول با TLV® ها، چندین پیش فرض درنظرگرفته مي شود. یكي از این فرضیه ها این است که حجم هوای استنشاقي شاغل در یک روز کاری تحت شرایط دما و فشار متوسط محیط در مقایسه با شرایط استاندارد، چندان تفاوتي ندارد. (Stephenson and Lillquist, 2001) یک فرض دیگر برای گازها و بخارات آن است که دز جذب شده با فشار نسبي ترکیب استنشاق شده مرتبط است. نتایج نمونه برداری حاصله تحت شرایط غیرمعمول را نمي­توان به سهولت با TLV® های تدوین شده مقایسه نمود. چنانچه شاغلین در مواجهه با فشارهای خیلي زیاد یا خیلي کم باشند، بایستي مراقبت شدید در این مقایسه­ها اعمال شود.

برنامه هاي کاري غیرمعمول

کاربرد TLV® ها برای برنامه­های (زمان بندی) کاری بسیار متفاوت با شرایط معمول 8 ساعت کار روزانه و 40ساعت هفتگي، نیازمند تحلیل خاصي به منظور حفاظت از چنین شاغلیني در مقایسه با شاغلین با برنامه زمان بندی کاری معمول است. هفته­های کاری کوتاه به شاغلین این اجازه را مي دهد تا شغل های دیگری داشته باشند که در آن شغل ممكن است مواجهه­های مشابه داشته باشند که در نتیجه علیرغم اینكه حتي در هیچ یک از مشاغل مواجهه بیشتر از حد مجاز نبوده اما در مجموع مواجهه فرد بیش از حد مجاز باشد. مدلهای ریاضي متعددی برای تحلیل برنامه های زمانبندی کاری غیرمعمول ارائه شده است. برحسب اصول سم شناسي، هدف کلي آنها شناسایي دوزی است که اطمینان حاصل نمود که پیک بار بدني روزانه یا هفتگي از آنچه که در طي یک شیف 8 ساعته روزانه و 5 روز در هفته رخ مي دهد، تجاوز نمي کند. یک بررسی جامع از رویکردهای تنظیم حدود مواجهه شغلی برای برنامه های کاری غیرمعمول در کتاب بهداشت صنعتی پتی ارائه شده است. (پاوستنباخ، 2000). سایر متون مرتبط در مورد این موضوع عبارتند از: لاپار و همکاران. (2003)، Brodeur و همکاران. (2001)، کالدول و همکاران. (2001)، Eide (2000)، Verma (2000)، Roach (1978) و Hickey and Reist (1977). مدل دیگر نشان دهنده برنامه زمان بندی غیرمعمول، مدل بریف و اسكالا(1986)مي باشد که به طور کامل در کتاب بهداشت صنعتی پتی ارائه شده است (پاوستنباخ، 2000). این مدل حد مجاز را متناسب با افزایش زمان مواجهه و کاهش زمان بهبودیا زمان بازگشت (زمان بدون مواجهه)، کاهش مي دهد. این مدل معمولاً برای برنامه های زمان کار بیشتر از 8ساعت روزانه یا بیشتر از 40ساعت هفتگي مورد استفاده قرار مي گیرد.. این مدل نباید برای توجیه قرار گرفتن در مواجهه بسیار زیاد به عنوان "مجاز" که مدت زمان قرار گرفتن در معرض کوتاه است، مورد استفاده قرار بگیرد.به عنوان مثال، قرار گرفتن در معرض 8 برابر به مدت 1 ساعت و قرار گرفتن در معرض مقدار صفر در باقی شیفت. که در این شرایط  باید حدود نوسان یا TLV-STELبرای جلوگیری از کاربرد نامناسب این مدل برای شیفت ها یا دوره های مواجهه بسیار کوتاه مدت، مورد استفاده قرار گیرند.

مدل Brief و Scala نسبت به برخی از مدلهای پیچیده تر بر اساس فعالیت های فارماکوکینتیک ساده تر است. استفاده از چنین مدلهایی معمولاً به دانش نیمه عمر بیولوژیکی هر ماده نیاز دارد و برخی از مدل ها به داده های بیشتری نیاز دارند. مدل دیگری که توسط دانشگاه مونترال و مؤسسه de Recherche en Sante et en Securite du Travail (IRSST) تهیه شده است، از روش هابر برای محاسبه حدود مواجهه تنظیم شده استفاده می­کند Brodeur و همکاران، 2001. این روش مقادیر نزدیک به مقادیر حاصل از مدلهای فارماکوکینتیک مبتنی بر فیزیولوژیکی (PBPK) را ارائه می­کند. از آنجا که TLV های تنظیم شده از مزایای استفاده تاریخی و مشاهده طولانی مدت برخوردار نیستند، نظارت پزشکی در هنگام استفاده اولیه از TLV های تنظیم شده توصیه می شود. از قرار گرفتن در مواجهه غیر ضروری کارگران باید اجتناب شود، حتی اگر مدلی چنین مواجهه هایی را «مجاز» بداند. از مدل­های ریاضی نباید برای توجیه قرار گرفتن در مواجهه بالاتر از حد لازم استفاده شود.

 

واحدهایTLV®
  TLV
ها برحسب  ppm، mg / m3 یا mg / 100 cm2 بیان می شوند. یک ماده شیمیایی استنشاقی ممکن است به عنوان گاز، بخار یا ذرات معلق در هوا وجود داشته باشد.
گاز ماده ای شیمیایی است که مولکول های آن آزادانه در فضایی که در آن محصور می شوند (مانند سیلندر / مخزن) در دمای 25 درجه سانتیگراد و 760 میلی متر جیوه حرکت می کنند. برای گازها هیچ شکلی و حجمی مفروض نمی باشد.
بخار فاز گازی یک ماده شیمیایی است که در دمای 25 درجه سانتیگراد و فشار 760 میلی متر جیوه به صورت یک مایع یا جامد وجود دارد. مقدار بخار حاصل از ماده شیمیایی به عنوان فشار بخار بیان شده و تابعی از دما و فشار است.
آئروسل تعلیق ذرات جامد یا قطرات مایع در محیط گازی است. واژگان دیگری که برای توصیف آئروسل استفاده می شود شامل گرد و غبار، غبار، دود، مه، الیاف، دود و دوده است. ائروسول ها با رفتار آیرودینامیکی و محل رسوب در دستگاه تنفسی انسان تشخیص داده می شوند.

TLVs ® مربوط به آئروسل ها معمولاً به صورت جرم مواد شیمیایی موجود در هوا بر حسب حجم بیان می شوند. این TLV ها به صورت mg / m3 بیان می شوند.

برای گازها و بخارات به صورت قسمتی از بخار یا گاز در هر میلیون قسمت از هوای آلوده برحسب (ppm) بیان می شود. اما ممکن است به صورت میلی گرم در متر مکعب نیز بیان شود. برای سهولت کار، برای این TLV® ها  از وزن مولکولی نیز استفاده می شود که در آن 24.45 = حجم مولی هوا در لیتر در 25 درجه سانتیگراد و 760 میلی متر جیوه است و معادلات تبدیل گازها و بخارات [ppm: mg / m3] به شرح زیر است:

 

Or

 

 

 

زمانی که مقادیر تبدیل برای اشکال فرار ترکیبات معدنی (به عنوان مثال به صورت آهن، به صورت نیکل)، وزن مولكولي آن عنصر بایستي وزن مولكولي عنصر باید مورد استفاده قرار گیرد نه کل آن ترکیب.

 در تبدیل واحدها برای مواد با وزن مولكولي متغیر، وزن مولكولي مناسب باید برآورد یا فرض شود که به مستندات TLV® مراجعه می­کنید.

 

اطلاعات کاربر

  هر TLV® توسط یک سری مستندات جامع پشتیبانی می شود. ضروری است هنگام استفاده از TLV® جدیدترین مستندات بررسی شوند. نسخه های اضافی کتاب TLVs® و BEIs® و مستندات چند جلدی مقادیر حد آستانه و شاخص های مواجهه بیولوژیکی، که مبنای این کتاب می باشند، از ACGIH®  در دسترس است. مستندات TLV های فردی ® نیز موجود است.

در پایین فایل اصلی حدود مجاز مواجهه شغلی جهت دانلود بارگذاری شده است.

 

ترجمه: مهندس مهدی علی گل

کارشناس ارشد بهداشت حرفه ای

 

مرکز تخصصی طب کار آسا