ضوابط اجرایی ماده 90 قانون تامین اجتماعی (معاینات بدو استخدام) WhatsApp ShareTelegram ShareFacebook ShareeMail تعداد بازدید : 6679

ضوابط اجرایی ماده 90 قانون تامین اجتماعی (معاینات بدو استخدام)

بر اساس دستور اداری 5010/93/2834 مورخ 93/8/19 معاون محترم فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی:اخذ معاینات موضوع ماده 90 قانون تامین اجتماعی از کارفرمایان حوزه عمل توسط واحدهای اجرائی سازمان بمنظور انجام وظیفه قانونی کارفرما در جهت حفظ و صیانت از نیروی کار و بکارگماری افراد با توجه به استعداد و توانائی انجام کار مرجوعه می باشد.علی ایحال در صورت عدم تغییر شغل افراد و صرف جابجائی محل کار و استمرار اشتغال،ضرورتی به انجام و تکرار مجدد معاینات پزشکی مربوطه نمی باشد.

معاینات بدو استخدام بیمه‌شدگان؛ مسئولیت‌های کارفرما و کارگر
بر اساس ماده٩٠ قانون تامین‌اجتماعی، افراد شاغل در کارگاه‌ها باید قابلیت و استعداد جسمانی متناسب با کارهای مرجوع را داشته باشند. به این منظور کارفرمایان موظف‌اند قبل از به‌کار گماردن آن‌ها ترتیب معاینه پزشکی‌شان را بدهند.
در صورتی که پس از استخدام مشمولان قانون، معلوم شود که نامبردگان در حین استخدام، قابلیت و استعداد کار مرجوع را نداشته‌اند و کارفرما در معاینه پزشکی آن‌ها تعلل کرده و در نتیجه بیمه‌شده دچار حادثه شده یا بیماری‌اش شدت یابد، سازمان تامین‌اجتماعی تعهدات قانونی را درباره بیمه‌شده اجرا کرده و هزینه‌های مربوط به آن را از کارفرما طبق ماده٥٠ قانون تامین‌اجتماعی مطالبه و وصول خواهد کرد.

چنانچه معاینات اولیه به‌درستی و به‌طور کامل انجام شود، ممکن است در بعضی از موارد منجر به آشکارشدن برخی بیماری‌های نهفته فرد مانند دیابت، کبدچرب یا حتی بعضی از سرطان‌ها و... شود و شخص بتواند با مشخص‌شدن نتایج معاینات، اقدام به درمان به‌موقع بیماری خود کند. در این شماره ضمن پاسخ به چند سوال، به شرح و توضیح این موضوع می‌پردازیم.

در چه مواردی ارائه نتیجه معاینات در تامین‌اجتماعی الزامی است؟
تمامی بیمه‌شدگان اصلی که از تاریخ ٢٦/٧/١٣٩٦ به بعد برای اولین‌بار در تامین‌اجتماعی نام‌نویسی کرده و شماره تامین‌اجتماعی SSN (شماره متمرکز تامین‌اجتماعی) به آن‌ها اختصاص می‌یابد. در این‌گونه موارد پس از دریافت لیست حق‌بیمه آنان، دفترچه درمانی حداکثر با اعتبار یک‌ماهه صادر می‌شود تا نسبت به ارائه نتیجه معاینات اقدام کنند.
تمامی بیمه‌شدگان اصلی (صرف‌نظر از میزان سابقه پرداخت حق‌بیمه) که نسبت به تغییر شغل (در همان کارگاه یا کارگاه دیگر) اقدام کرده و درخواست صدور یا تمدید دفترچه درمانی را دارند مدت اعتبار دفترچه درمانی آنان نیز مشابه بند یک، حداکثر یک ماهه خواهد بود تا نسبت به ارائه نتیجه معاینات اقدام کنند.
تمامی بیمه‌شدگان اصلی با سابقه اشتغال و بیمه‌پردازی کمتر از یک‌سال در آخرین کارگاه که برای استفاده از تعهدات کوتاه‌مدت مانند غرامت دستمزد ایام بیماری، بارداری، مقرری بیمه بیکاری، اروتز و پروتز، کمک‌هزینه ازدواج و... مراجعه می‌کنند باید نسبت به ارائه نتیجه معاینات اقدام کنند. ضمنا انجام معاینات ماده ٩٠ قانون و ارائه نتیجه معاینات بیمه‌شده‌ای که به‌واسطه بیماری در بیمارستان بستری باشد پس از ترخیص از بیمارستان بلامانع است.

مهلت انجام و ارائه نتیجه معاینات اولیه ماده ٩٠ قانون تامین‌اجتماعی چقدر است؟
هرچند معاینات ماده ٩٠ قانون باید قبل از استخدام و به‌کارگیری افراد انجام شود، ولی پذیرش نتیجه معاینات آن‌دسته از مستخدمانی که کارفرمای آنان در طول یک‌سال اول اشتغال و بیمه‌پردازی آن‌ها مبادرت به معرفی‌شان به مراکز معاینه‌کننده موردتایید سازمان تامین‌اجتماعی برای انجام معاینات نیز کرده‌اند بلامانع خواهد بود. ضمناً چنانچه معاینات قبل از استخدام در موعد مقرر (حداکثر یک‌سال اول اشتغال) توسط کارفرما انجام شده، ولی تحویل شعبه بیمه‌پردازی نشده باشد، پذیرش آن با کنترل رعایت ضوابط بلامانع است.

آیا در صورت عدم ارائه نتیجه معاینات در مهلت مقرر، بیمه‌شدگان می‌توانند دفترچه بیمه درمانی خود را تعویض یا تمدید کنند؟
اولاً عدم انجام و ارائه معاینات مانع از دریافت لیست حق‌بیمه نیست. دوم آنکه در صورت عدم ارائه نتیجه معاینات در مهلت مقرر، مراتب کتباً به کارفرمای مربوطه ابلاغ شده و پس از تصویربرداری و ثبت در سیستم مربوطه (برای استفاده در صورت لزوم هنگام اعمال قانون) طبق مقررات اعتبار دفترچه‌های درمانی قابل تمدید است.

در خصوص تغییر شغل و نحوه انجام معاینات توضیح دهید.
منظور از تغییر شغل در پاسخ بند ٢ از سوال یک، تغییر ماهیتی در نوع شغل است که از یک حرفه به یک حرفه دیگر اتفاق افتاده باشد. به‌عنوان مثال، در مشاغلی مانند آهن‌بر، آهن‌ساز، آهن‌کار، آهن‌کش و آهنگر تغییر شغلی برای بیمه‌شده محسوب نمی‌شود. همچنین در صورت عدم تغییر شغل افراد، به صرف جابه‌جایی کارگاه یا تغییر کارفرما، نیازی به ارائه نتیجه یا تکرار معاینات پزشکی موضوع ماده ٩٠ قانون به شعب تامین‌اجتماعی نیست، مگر آنکه فرد شاغل بیش از یک‌سال قطع ارتباط بیمه‌ای داشته باشد. ضمنا در مواردی که معاینات بدو استخدام بیمه‌شده توسط کارفرما انجام و نتیجه آن، تحویل شعبه تامین‌اجتماعی شده باشد، ولی طبق لیست ارسالی کارفرما مشخص شود که شغل بیمه‌شده تغییر یافته، در صورت تایید مجدد، نتیجه معاینات توسط مراکز مجاز انجام معاینات، ضرورتی به تکرار آزمایشات مربوط به معاینات نیست مشروط به اینکه از تاریخ انجام اولین معاینات بدو استخدام بیش از یک‌سال سپری نشده باشد.

بیمه‌شدگان برای انجام معاینات اولیه بدو استخدام موضوع ماده ٩٠ قانون باید به چه مراکزی مراجعه کنند؟
مراکز تخصصی طب کار مجاز برای انجام معاینات اولیه ماده ٩٠ قانون تامین‌اجتماعی توسط مدیریت درمان سازمان تامین‌اجتماعی به شعب سازمان معرفی می‌شوند و لیست مراکز انجام معاینات در معرض دید کارفرمایان و بیمه‌شدگان شعب و کارگزاری‌های رسمی قرار می‌گیرد. ضمنا چنانچه در لیست ارسالی مدیریت درمان، شهرستانی فاقد پزشک مربوطه باشد، از خدمات مراکز یا پزشکان نزدیک‌ترین شهرستان استفاده می‌شود. همچنین بنابر اعلام سازمان تامین‌اجتماعی، اطلاعات زیر در سایت رسمی سازمان به نشانی www.tamin.ir پیش‌بینی شده است.
-لیست اطلاعات مراکز مجاز انجام معاینات و فرایند اجرایی آن.
- تاکید بر انجام معاینات ادواری و نگهداری مستندات آن
- ضرورت انجام معاینات اولیه معلولان به‌منظور اطمینان از توانایی انجام کار آنان.

مرکز تخصصی طب کار آسا مرکز مجاز معاینات بدو استخدام سازمان تامین اجتماعی می باشد.