دانلود کتاب ایمنی و بهداشت برای درودگران (نجاری) WhatsApp ShareTelegram ShareFacebook ShareeMail تعداد بازدید : 3471

دانلود کتاب ایمنی و بهداشت برای درودگران (نجاری)

دانلود کتاب ایمنی و بهداشت برای درودگران (نجاری)
در اینجا کتاب ایمنی وبهداشت برای درودگران با تالیف مهندس مهدی علی گل را جهت دانلود رایگان بارگذاری می کنیم. امیدوارم که برای دوستان زحمتکش که در امور چوب و درودگری کار می کنند مفید واقع شود. در ابتدا مطالبی که دراین کتاب می آید را در اینجا می آوریم و در نهایت در فایل پیوست می توانید به طور رایگان کتاب  ایمنی وبهداشت برای درودگران را دانلود کنید.
همچنین می توانید برای ارسال نسخه فیزیکی این کتاب با ناشر یعنی انتشارات ماندگار تماس داشته باشید.


1- مقدمه
ماشین آلات درودگری(نجاری) به خصوص اگر به طور نادرست و یا بدون حفاظ مناسب استفاده شوند، می توانند بسیارخطرناک باشند. کارگراني كه در درودگری مشغول به کارند، از آسیب های رايج زیر رنج می برند:
عوارض مرتبط با ایمنی مثل پارگی، قطع عضو، قطع انگشتان دست و نابینایی و عوارض ناشی از مخاطرات بهداشتی مثل گرد و غبار چوب و مواد شیمیایی مورد استفاده در اعمال تكميلي که باعث شده است کارگران این صنعت از بیماری های پوستي و تنفسی رنج ببرند.
هدف این کتاب کمک به ایجاد یک محل کار ایمن و سالم در کارگاه های درودگری است و بنابراین به تشریح خطرات اصلی درودگری و روش های کنترل آنها می پردازد.


2- دامنه شمول
این کتاب در نظر دارد يك بررسي اجمالی از موضوعات خاص مرتبط با استانداردهای ایمنی و بهداشتی درودگری را فراهم كند. اگر شما به تنهایی به امور درودگری مشغولید یا یک یا چند نفر را براي کار با تجهیزات چوبی استخدام كرده ايد، شما باید این کتاب را بخوانید. این مطلب شامل کارفرمایان مشغول به فعالیت در صنایع ساخت مبلمان چوبي (خانگی، اداری، عمومی رستوران و آشپزخانه)، ظروف چوبی، آلات موسیقی، اسباب بازی ها و دیگر محصولات چوبی مي شود. کارفرمایان مشغول در تولید درها، پنجره ها، پرده کرکره) نیز شامل این مسئله مي شوند. کارشناسان رشته های ایمنی و بهداشت حرفه ای و بازرسان محیط کار نیز می توانند از این کتاب بهره ببرند. در نهایت باید گفت که این کتاب با عملیات اوليه قطع درختان، یا تولید چوب، مواد اولیه چوب و تهیه خمیر کاغذ، كاري ندارد.
بسیاری از مخاطرات مربوط به ایمنی و بهداشت در صنایع بالا موجود است. برای مثال كاركنان ممكن است در اثر لغزيدن روي اشياء و الوار، سر خوردن و يا گيركردن و زمين خوردن دچار حادثه و در نتيجه جراحت شوند که به طور معمول انجام عمليات نظافت و مرتب سازي مي تواند منجر به كاهش اين موارد گردد. همچنين پوشيدن كفش هاي ايمني با اصطكاك كافي و روشنايي مناسب مي تواند از بسياري از اين حوادث و جراحت جلوگيري كند. با این حال تمرکز این کتاب در درجه اول در ارتباط با مخاطرات مربوط به ایمنی ماشین آلات درودگری و خطرات گرد و غبار چوب براي سلامت مي باشد.
این کتاب شما را با خطرات درودگری و گزینه های کنترلی برای محافظت از كارگرانتان آشنا مي كند. بكارگيري اعمال کنترلی توصیه شده می تواند به جلوگیری از صدمات محل کار کمک کند.
 این کتاب همچنين به شما کمک خواهد کرد تا در مورد ایمنی و بهداشت کارگرانتان مطابق با مقررات ایمنی در سطح جهانی عمل کنید و به این طریق هم استانداردهای لازم در این زمینه را داشته باشید و هم از بهداشت و ایمنی کارگران خود مطمئن باشید.
این کتاب در درجه اول مقررات و استانداردهای زیر را پوشش می دهد:
•    الزامات عمومي برای همه ماشین آلات، 29 CFR, 1910. 212
•    الزامات ماشین آلات درودگری، 29CFR, 1910. 213
•    وسايل مکانیکي انتقال قدرت 29 CFR, 1910.219
•    استاندارد پیشگیری از آتش سوزي و انفجار در فرايند كردن چوب و و كارگاههاي درودگری، NFPA 644, 1993
ماشین آلات درودگری، الزامات ایمنی ANSI O1, 1 1992
با این حال از سایر منابع معتبر به خصوص در زمینه ارگونومی (تطابق کار با انسان و نه انسان با کار) استفاده شده است.
در نهایت در این کتاب، کلمه «باید» زمانی استفاده می شود که کنترل دستگاه و یا دیگر حفاظ ها الزامی است؛ «بایست» هم برای زمانی استفاده می شود که یک شیوه کار ایمن توصیه می گردد.


 3- انواع مخاطرات اصلی عملیات درودگری
مخاطرات اصلی درودگری می تواند به دو دسته خطرات ایمنی و خطرات مرتبط با بهداشت طبقه بندی شوند. خطرات مرتبط با ایمنی می توانند موجب صدمه فوری به یک کارگر شوند. برای مثال، اگر یک دستگاه به خوبی اتصال به زمین نداشته باشد، چارچوب فلزی آن می تواند برق دار شود و احتمالاً کارگر در اثر برق گرفتگی کشته می شود و یا در صورتی که دست کارگر با یک تیغ اره تماس پیدا کند، او ممکن است یک یا چند انگشتش قطع گردد. اما خطرات مرتبط با بهداشت مخاطراتی مثل سر و صدای بیش از حد در محیط کار است که می تواند منجر به کری شود.
بسیاری از مخاطرات بهداشتی با مواجهه طولانی مدت با مواد خاص و یا سطوح غیر مجاز سر و صدا یا ارتعاش ارتباط دارند. انواع خاصی از گرد و غبار چوب، می تواند باعث واکنش های آلرژیک گردد؛ خاک اره توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان به عنوان سرطان زای گروه یک(سرطانزای قطعی تعیین شده است. به همین ترتیب، برخی از مواد مورد نیاز برای عمل پوشش و یا عملیات تکمیلی بوسیله مواد شیمیایی را شامل می شود که می تواند سیستم اعصاب مرکزی را تحت تاثیر قرار داده، و باعث سردرد، تهوع و سرگیجه گردد.
خطرات بهداشتی هم می توانند باعث اثرات فوری (حاد) و هم اثرات دراز مدت (مزمن) شوند. به عنوان مثال، مواجهه با ترپنتین، ماده شیمیایی مورد استفاده در برخی از واکس های مبلمان، می تواند باعث طیف وسیعی از اثرات بهداشتی، از سوزش موقت چشم ها و پوست گرفته تا آسیب کلیه ها و مثانه گردد.
این کتاب در درجه اول روی حفاظ گذاری دستگاه و مخاطرات گرد و غبار چوب (برای سلامت) و کنترل آنها تمرکز می کند؛ با این حال، همه مباحث ایمنی و بهداشت که در بالا ذکر شدند مورد بررسی قرار خواهند گرفت. همچنین لازم است که كارگران در مورد چگونگی شناسایی خطرات مرتبط با شغل خود آموزش و تعلیم ببینند. این بخش، کلیاتی از خطرات عمده مرتبط با ایمنی تجهیزات درودگری را ارائه می کند. بخش «خطرات مخصوص تجهیزات درودگری و کنترل آنها» هر یک از این خطرات را با جزئیات بیشتر پوشش می دهد و کنترل های توصیه شده برای هر نوع از ماشین آلات را مورد بحث قرار می دهد.

خطرات مرتبط با ایمنی
•خطرات ناشی از ماشین آلات
• نقطه انجام عملیات
• حرکات چرخشی یا رفت و برگشتی
• در نقاط نوک تیز (نقاط نیشگون گرفتن)
• خطرات ناشی از پس زدن یا لگد ماشین
• مواد و تراشه های در حال پرتاب
• پرتاب ابزار
• خطرات آتش سوزی و انفجار
• خطرات برقی

خطرات مرتبط با بهداشت
• سر و صدا
• لرزش
• گرد و غبار چوب - سرطان زا ها
• خطرات مواد شیمیایی ناشی از قرار گرفتن در معرض مواد پوشش دهنده چوب، عملیات تکمیل، چسب، بخارات حلال ها
خطرات ارگونومیکی
شرایط عمومی کارگاه
به طور کلّی شرایط عمومی مثل کف های ناهموار، روشنایی و تهویه نامناسب، نظم و نظافت ناکافی و نداشتن فضای کار کافی کارگاه می تواند منجر به بروز خطراتی برای کارکنان درودگری شود. به منظور جلوگیری از این عوارض باید این شرایط به صورت زیر فراهم گردد. شرایط اختصاصی یا خطرات اصلی این کارگاه در ادامه به طور مفصل بحث خواهند شد.


1.    ساختمان کارگاه با کف بتونی و دیوارها و سقف صاف و سفیدکاری شده
2.    دارای فضای مناسب کار با توجه به تعداد کارگران (برای هر کارگر 3 متر مربع سطح و ارتفاع حداقل 3 متر بدون تجهیزات)
3.    دارای روشنایی طبیعی (پنجره یک چهارم مساحت کارگاه) و روشنایی مصنوعی ((لامپ به تعداد کافی به عنوان مثال:برای یک گارگاه 12مترمربعی بادیوارها وسقف روشن وپنجره ای به اندازه ی حدود2مترمربع دوعدد قاب مهتابی دولامپه یادوعددلامپ کم مصرفحداقل 40وات سفید )
4.    دارای تهویه عمومی مناسب باشد.
5.    مجهز به وسایل گرم کننده دودکش دار و خنک کننده مناسب (کولر) با کارآیی لازم (به غیر از پنکه) و با رعایت اصول ایمنی
6.    دارای سرویس های بهداشتی (دستشویی، توالت و حتی الامکان حمام)
7.    نصب دستگاه های اره برقی، رنده و کنده گیر بر روی فوندانسیون و لرزه گیر مناسب
8.    انجام رنگ کاری در قسمت جداگانه مجهز به سیستم تهویه مناسب
9.    دارای جعبه کمکهای اولیه با لوازم ( باند، گاز، محلول ضدعفونی کننده، چسب و ... )
10.    وسایل اطفای حریق شامل کپسول آتش نشانی و شیلنگ آب
11.    وجود لباس کار و وسایل حفاظت فردی کارگران متناسب با نوع کار (مثل کفش ایمنی، عینک، ماسک، دستکش)
12.    کمد لباس و وسایل و ابزار شخصی به تعداد کارگران
13.    رعایت نظم در استقرار مواد اولیه، ابزار کار و مصنوعات ساخته شده. رعایت نظم و نظافت اصل اساسی در رعایت ایمنی و بهداشت می باشد و با اجرای آن نه تنها باعث کاهش چشمگیر حوادث و بیماری های می شوید بلکه باعث ایجاد آرامش روان و حتی کسب درآمد از ضایعات خواهیم شد. بایستی هر فرد مسئول نظم و نظافت محل کار خود باشد. با این حال نظم و نظافت هفتگی یا ماهانه نیز می تواند لازم گردد.
14.    نصب سیم اتصال زمین برای کلیه دستگاه های برقی

 

برای دانلود کل کتاب ایمنی و بهداشت درودگران (نجاری) به بخش پیوست در پایین صفحه مراجعه کنید.

مرکز تخصصی طب کار آسا

ارسال پیام




نام و نام خانوادگی
شماره تماس
ایمیل
موضوع
متن پیام
کد امنیتی