آزمایش خون معاینات طب کار چیست و شامل چیست؟ WhatsApp ShareTelegram ShareFacebook ShareeMail تعداد بازدید : 10514

آزمایش خون معاینات طب کار چیست و شامل چیست؟

آزمایش خون در معاینات طب کار تامین اجتماعی

از جمله مواردی که در معاینات طب کار مورد آزمایش قرار می گیرد خون متقاضی است. آزمایش خون معاینات طب کار میتواند شامل موارد زیادی شود چراکه خون دارای شاخصهای مختلفی است. در آزمایشات بدو استخدام و همچنین دوره ای طب کار هریک از این موارد با توجه به وضعیت شغلی کارکنان و با تشخیص متخصص طب کار می توانند مورد تست یا آزمایش قرار گیرند.

به طور معمول شاخص های روتین زیر مورد بررسی قرار می گیرند:

• CBC(شمارش کلی اجزای خون شامل تعداد گلبول های قرمز و سفید، هموگلوبین، پلاکت ها و نسبت این موارد به هم/هماتورکریت)،
• FBS (قندخون)،
• آنزیم های کبدی (SGOT & SGPT)
• چربی خون (انواع کلسترول و تری گلیسیریدها)

با این حال ممکن است برخی کارفرمایان دیگر شاخص های خون را نیز درخواست کنند که از جمله آن اعتیاد است. اگرچه تست اعتیاد به طور معمول از طریق آزمایش ادرار انجام میشود؛ چراکه بسیاری از مواد اعتیادآور خیلی زود از خون خارج می شوند و وارد ادرار می شوند. به طور معمول آزمایش اعتیاد بوسیله خون برای بررسی مصرف مواد در روز آزمایش اهمیت دارد و در مواردی که دوره طولانی تر مورد نظر باشد آزمایش ادرار صورت می گیرد.

در ایران هم اکنون به طور تخمینی حدود 30 درصد کارفرمایان در آزمایشات پیش از استخدام درخواست آزمایش اعتیاد نیز می کنند. معمولاً آندسته از کارفرمایان چنین درخواستی دارند که اعتیاد می تواند ایمنی و روند کارشان را دچار مشکل کند. همچنین آزمایش اعتیاد یکی از روش های پیشگیری از مصرف مواد در محیط کار این دسته از کارفرمایان است.

باید دانست که آزمایش خون به خاطر تعیین قند خون به صورت ناشتا انجام می شوند و مراجعه کننده قبل از انجام آزمایش نباید هیچ نوع ماده غذایی مصرف کرده باشد. همچنین بایستی در صورتی که داروی خاصی مصرف می کند از پیش به اطلاع برساند.

 

مرکز تخصصی طب کار آسا

دکتر محمد مهدی سهرابی

متخصص طب کار و بیماری های شغلی

ارسال پیام




نام و نام خانوادگی
شماره تماس
ایمیل
موضوع
متن پیام
کد امنیتی
 


پیام ها:

نجمه رستگارزاده : طب کار برای آموزش و پرورش
یا علی مدد: سلام علیکم من رفتم طب کار گفت قندت بالاس بعد فرستادم متخصص و آزمایش مجدد نوشت ‌قند خونم 106 شد و hba1cخفیف دارم بعد رژیم درمانی و یک قرص نوشت وگفت آزمایشات دوره‌ای و معاینات ادواری جهت پیگیری لازم است آیا باز مشکل هست یا تایید شده التماس دعا ببخشید مزاحمتون شدم

پاسخ :
سلام، پاسخ فوق تخصص غدد در خصوص کنترل قند خونتان را به همان طب کار ببرید برای اشتغال منعی ندارید.