چطور ماسک N95 را بشوییم و دوباره استفاده کنیم؟ WhatsApp ShareTelegram ShareFacebook ShareeMail تعداد بازدید : 2143

چطور ماسک N95 را بشوییم و دوباره استفاده کنیم؟

چطور ماسک N95 را بشوییم و دوباره استفاده کنیم؟

به منظور شستن و استفاده مجدد از ماسک 3 راه اصلی پیشنهاد می شود که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

به طور معمول پیشنهاد نمی شود که این ماسک ها را شسته و دوباره استفاده کرد ولی با توجه به شیوع کروناویروس برخی روشهای پذیرفته شده برای ضدعفونی و استفاده مجدد این ماسک ها وجود دارد. توصیه های ارائه شده در اینجا از منابع معتبر از جمله کارشناسان بهداشت حرفه ای، مجلات معتبر و طراحان این ماسک ها گرفته شده است.

پیش از بیان این رو ش ها باید دانست که اسپری کردن الکل یا دیگر مواد مایع و همچنین شستن با آب و صابون باعث آسیب و کاهش کارایی این ماسک ها می شود و نباید از این روش ها استفاده کرد. این روش ها به بافت ماسک آسیب می زند.

کارایی ماسک بعد از هر کدام از این روش ها به ترتیب زیر است:

•    فرو بردن در الکل: 67%
•    شستن با آب و صابون : 54%

البته میزان کارایی ماسک در اولین بار خرید و استفاده حدود 94 درصد است.


شیوه پاک سازی و ضدعفونی ماسک N95

روش 1: چرخش
 با توجه به اینکه ویروس در محیط آزاد حداکثر 72 ساعت عمر دارد (البته روی برخی سطوح مثل فلزات حدود 24 ساعت است)، با داشتن 2 یا بیشتری از ماسک می توان از این روش استفاده کرد و بدون اینکه لازم باشد آن را با آّب بشوییم یا روش دیگر آسیب زایی را به کار ببریم می توان ماسک را پاک کرد.

روش 2: جوشاندن یا بخارزنی
غوطه ور سازی ماسک در آب جوشان یا قرار دادن آن در معرض بخار آب به مدت 3 دقیقه بدون کاهش قابل ملاحظه در بازده فیلتراسیون ماسک آن را استریل می کند. البته در صورتی که ماسک پارچه ای نباشد و بافت های کاغذی داشته باشد این روش می تواند برای ماسک آسیب زا باشد.

روش 3: حرارت دهی
این روش برای همه در دسترس نیست ولی برای کسانی که فر دارند می تواند مفید باشد. طبق مطالعات صورت گرفته در دانشگاه میشیگان حرارت دادن 30 دقیقه ای در دمای 70 درجه سانتی گراد (160 درجه فارنهایت) روش موثری برای گندزدایی ماسک محسوب می شود.

مرکز تخصصی طب کار آسا

ارسال پیام




نام و نام خانوادگی
شماره تماس
ایمیل
موضوع
متن پیام
کد امنیتی


پیام ها:

مریم اژدردر : چطور ماسک N95 را بشوییم و دوباره استفاده کنیم؟
سلام. در خصوص چطور ماسک N95 را بشوییم و دوباره استفاده کنیم؟به روش استفاده از اشعه اشاره ای نشده... آیا روش استفاده از اشعه ماورای بنفش کارایی دارد؟ باتشکر

پاسخ :
سلام. اشعه ماورابنفش ضد عفونی سطوح انجام می دهد.