پوستر پیشگیری از مسمومیت و حریق در استفاده از مواد گندزدا(ضدعفونی کننده) WhatsApp ShareTelegram ShareFacebook ShareeMail تعداد بازدید : 2998

پوستر  پیشگیری از مسمومیت و حریق در استفاده از مواد گندزدا(ضدعفونی کننده)

   باتوجه به گسترش بیماریهای عفونی واگیردار مثل کروناویروس نیاز به استفاده از محلول های ضدعفونی بیشتر شده است. این امر موجب ایجاد مسمومیت های و حتی حریق های ناشی از این موضوع شده است.
  در اینجا برخی نکات و توصیه های مرتبط (زیر ) جهت پیشگیری را می آوریم(دانلود فایل با کیفیت بالا از پیوست پایین صفحه):

1.    در زمان استفاده از مواد گندزدا در محل های محبوس مثل حمام و دستشویی در محل را باز بگذارید و از تهویه مناسب آن مطمئن شوید.
2.    مواد شوینده را برچسب گذاری کنید(اسم و مشخصات) و به خطرناکی آنها اشاره کنید. همچنین از قوطی نوشابه یا شیر برای نگهداری مواد گندزدا استفاده نشود چون می تواند به اشتباه توسط کودکان خورده شوند.
3.    در صورت استفاده از مواد آتش گیر مثل الکل طبی یا شوینده های بر پایه الکل حواستان باشد نزدیک شعله نباشید یا کسی در نزدیکی آن محل سیگار روشن نکند.
4.    ظروف مواد شیمیایی به خصوص مواد سمی و آتش گیر را بعد ازاستفاده از نظر نشتی یا استحکام چک کنید و درب آنها را محکم کنید.
5.    الکل طبی (اتانول) با الکل صنعتی(متانول)متفاوت است. الکل طبی به عنوان ضدعفونی کننده به کار می رود اما الکل صنعتی به عنوان سوخت در موتورها استفاده می شود و اثرات مخربی روی بینایی دارد. این ماده سمی است و نوشیدن آن باعث کوری یا حتی  مرگ می شود.
6.    در هنگام تهیه محلول های گندزدا حتماً از دستکش و عینک محافظ استفاده شود.
7.    اینکه یک ماده شیمیایی یا ضدعفونی کننده بی بو یا خوشبو باشد، نشانه سمی نبودن آن نیست. بسیاری از مواد سمی در عین سمیت شدید می توانند بی بو یا بی مزه باشند.
8.    هیچ گاه دو ماده شیمیایی متفاوت مثل وایتکس و جوهر نمک یا مواد بر پایه الکل را با هم مخلوط نکنید چراکه میتواند باعث ایجاد موادی با اثرات سمی شدید شود.
9.    مواد شوینده و ضدعفونی کننده را در دسترس قرار ندهید و سعی کنید درب محل نگهداری آنها را قفل کنید. این امر می تواند از مسمومیت کودکان یا دیگر افراد جلوگیری کند.
10.    موادی که روی زمین ریخته یا نشت داده است را با مواد جاذب پاک و خشک کنید.
11.    در مورد ایمنی مواد شیمیایی مورد استفاده اطلاعات کامل کسب کنید.


مرکز تخصصی طب کار آسا