معاینات تطابق/تناسب شغلی چیست و چگونه انجام می شوند؟ WhatsApp ShareTelegram ShareFacebook ShareeMail تعداد بازدید : 3954

معاینات تطابق/تناسب شغلی چیست و چگونه انجام می شوند؟

منظور از معاینات تناسب شغلی(Fitness to work) چیست؟
معاینه«تناسب شغلی» یا «تطابق برای کار» یک ارزیابی پزشکی است که در زمانی انجام می شود که یک کارفرما بخواهد مطمئن شود که یک شاغل می تواند با خیال راحت یک کار یا کار خاص را انجام دهد. هدف این است که مشخص کنیم آیا کارکنان از نظر پزشکی می توانند شغل یا وظیفه را تحت شرایط کاری را انجام دهند یا خیر. ارزیابی تناسب شغلی معمولاً برای تعیین آمادگی پزشکی پس از بیماری یا آسیب انجام می شود. اما بعضی اوقات پس از استخدام، طبق درخواست کارفرما یا به عنوان شرط جابجایی شغلی انجام می شود.

 

 چرا این آزمایش انجام می شود؟
آزمون تناسب شغلی ممکن است به دلایل زیر انجام شود (اما به آنها محدود نمی شود):
•    در شرایط کار تغییر قابل توجهی ایجاد شده است.
•    یک کارمند به شغلی جابجا می شود که شرایط کار آن تفاوت زیادی با شغل قبلی دارد.
•    شغل در محل کار اصلاح شده است و کارگر بازگشته به کار همچنان به فیزیوتراپی، توانبخشی یا هر دو می رود.
•    در سلامت یک شاغل تغییری ایجاد شده است (مثلاً بازگشت به کار پس از بهبودی از بیماری یا جراحت جدی).
•    یک وضعیت پزشکی ممکن است فرد را از انجام کار جدید یا فعلی بطور مؤثر محدود کند، کاهش دهد یا مانع آن شود (به عنوان مثال شرایط اسکلتی عضلانی که تحرک را محدود می کند).
•    شرایط خاص پزشکی احتمالاً باعث می شود که انجام کار شاغل ناایمن باشد (به عنوان مثال ممکن است فرد در شرایط خطرناک غیرقابل پیش بینی ناگهان هشیاری خود را از دست بدهد).
•    این شرایط احتمالاً باعث می شود که هم برای خود، همکاران و هم برای دیگر افراد ناایمن باشد (به عنوان مثال رانندگی برای کار ضروری است اما از هوش رفتن شخص میتواند او و همکارانش را در معرض خطرات غیرقابل پیش بینی و ناگهانی قرار دهد یا بازرسی از مواد غذایی توسط یک بازرس با مشکل دید رنگی چشم).
•    ممکن است شرایط پزشکی وضعیت سلامت شاغل را بدتر کند (مثلاً فشار آوردن بیش از حد به بدن از سوی یک شاغل مبتلا به اختلال قلبی یا ریه)

 

ارزیابی چگونه انجام می شود؟
به طور معمول ، شاغل به یک پزشک طب کار مراجعه می کند که مشخص می کند آیا فرد قادر به انجام آن کار خاص است یا خیر.  متخصص طب کار ممکن است توانایی های جسمی یا ذهنی، توانایی حسی، سطح مهارت، محدودیت های عملکردی و غیره را در نظر بگیرد. متخصص پزشکی معمولاً فقط یکی از سه حالت زیر را به کارفرما گزارش می دهد:

متناسب، نامتناسب یا متناسب در صورت اصلاح کار

 

آیا کارفرما واقعاً می تواند این نوع اطلاعات را از شاغل درخواست کند؟
کارفرما مجاز است از پزشک متخصص اطلاعاتی بخواهد تا اطمینان حاصل کند که کارمند قادر است به صورت ایمن کار کند و شرایط شاغل باعث ایجاد خطری برای خود یا دیگران نمی شود. با این حال برای کارفرما درست نیست که از پزشک متخصص، یافته ها و تشخیص های پزشکی خاص را جویا شود. همانطور که گفته شد، کارفرما به طور معمول فقط یکی از سه شرط را از پزشک بهداشت دریافت می کند: متناسب، نامناسب یا متناسب با اصلاح شرایط کار. دو شرط آخر ممکن است به صورت موقت یا دائم گزارش شود.
 با این حال، وظیفه کارفرمایان پذیرش و اجرای دستور پزشک طب کار است. این امر به این معنی است که کارفرما وظیفه دارد اطمینان حاصل کند که تمام تلاشهای معقول و منطقی برای اصلاح شغل، الزامات شغلی یا شرایط کاری انجام شده است تا کار بتواند به شکلی ادامه یابد که برای شاغل و همکارانش ایمن باشد. در صورت درخواست، پزشک می تواند پیشنهاداتی را نیز برای کمک به شاغل برای اصلاح کارش ارائه دهد.

 

 روند انجام ارزیابی از سوی کارفرما چگونه فراهم می شود؟
ارزیابی ها معمولاً توسط کارفرما درخواست می شود اما ممکن است به صورت داوطلبانه از سوی کارمند باشد. در صورتیکه درخواست از سوی کارفرما باشد، این امر ممکن است به خاطر خط مشی شرکت یا مقررات دولتی باشد وشاغل باید به روند کار تن دهد.
به طور معمول، کارفرما به طور مکتوب به شاغل اطلاع میدهد و دلایل درخواست ارزیابی را بیان می کند. اگر در شرکت یک متخصص طب کار نباشد، شرکت باید مشخصات جزئی شغل او را برای یک متخصص بفرستد و الزامات شغلی و شرایط کاری را ارائه دهد تا تناسب شغلی وی به طور دقیق انجام شود.

 

آیا در مرکز تخصص طب کار آسا معاینات تناسب شغلی انجام می شود؟
این مرکز با داشتن نیروهای کار خبره شامل پزشک متخصص طب کار و همچنین تجهیزات پیشرفته انجام معاینات طب کار، معاینات تناسب شغلی را با بهترین کیفیت و در حداقل زمان انجام می دهد.

 

مرکز تخصصی طب کار آسا

ارسال پیام




نام و نام خانوادگی
شماره تماس
ایمیل
موضوع
متن پیام
کد امنیتی