خطرات بهداشتی و ایمنی، امور دریانوردی و ماهیگیری WhatsApp ShareTelegram ShareFacebook ShareeMail تعداد بازدید : 3193

خطرات بهداشتی و ایمنی، امور دریانوردی و ماهیگیری

یکی از گروه های در معرض خطرات بهداشتی و ایمنی، امور دریانوردی می باشد. به طور کلی این مشاغل در 3 دسته عمده ماهی گیران دریا، ملوانان ناوگان تجاری و ملوانان کشتی ناوگان جنگی می باشند. این مشاغل جزء مشاغل خاص  نیز محسوب می شوند و در نتیجه لازم است مورد توجه جدی تری قرار بگیرند.
ماهیگیران دریا
ماهیگیران ممکن است هفته های در دریا بمانند و در نتیجه در معرض خطرات متعددی قرار بگیرند و این مشاغل را تبدیل به مشاغل پرمخاطره ای بنمایند. در کشورهای در حال توسعه و مناطق گرمسیر ممکن است از قایق های بدوی استفاده شود که خطر غرق شدن را دارند. همچنین راه رفتن یا شنا در مناطق آبهای ساحلی دریا ممکن است آنها را در معرض خطر نیش جانوران دریایی از جمله برخی مرجان ها و ماهی ها قرار دهد. آنها همچنین ممکن است در زمان رفتن به دریا در معرض حمله کوسه ماهیان قرار بگیرند. آنها همچنین ممکن است در صورت شنا به اعماق دچار بیماری ناشی از کاهش فشار گردند. آب و هوای گرم و مرطوب یا طوفانی و سرد نیز می تواند سلامت کارکنان را تهدید کند.

ملوانان ناوگان تجاری
اکثر این ملوانان ها را ملوانان کشتی های نفتی تشکیل میدهد که بایستی مسافت های طولانی را طی می کنند. این کارکنان تفریحات کافی در کشتی ندارند و در نتیجه ممکن است برای جبران به نوشیدن الکل افراطی روی آورند. آنها برای مدت ها ممکن است افراد معدودی را ببینند و در نتیجه مشکلات روانی در بین آنها رایج است. همچنین ممکن است شیوع برخی بیماری های منتقله از راه جنسی نیز در میان آنها اتفاق بیفتد. از آنجا که این کارکنان دارای استرس های متعددی هستند در نتیجه زخم معده نیز در میان آنها شایع است. ممکن است خدمه چند ملیتی بوده و مشکل برقراری ارتباط و شیوع بیماری های منطقه ای نیز مضاف گردد.  همچنین درمان آنها نیز معمولاً به خاطر جابجایی از کشتی به کشتی دیگر به درستی صورت نمی گیرد.مخاطرات ایمنی و مرتبط با آتش سوزی و غرق شدگی نیز می تواند تهدید کننده سلامت کارکنان و عامل ایجاد استرس باشد.

کارکنان ناوگان جنگی
مشکلات این کارکنان بسته به نوع وسیله یا ناوگان مورد استفاده بسیار متعدد است و ممکن است هریک بخشی از مشکلات فوق را داشته باشند. مثلاً خدمه زیر دریایی ها ممکن است از بیماری ناشی از کاهش فشار، تخدیر رنج ببرند. در حالیکه خدمه ناوهای جنگی مشکلاتی مشابه کشتی های تجاری داشته باشند. همچنین برخی خدمه زیردریایی به خاطر فضای اندک دچار مشکلات اسکلتی عضلانی گردند.
با توجه به مخاطرات فوق لازم است این کارکنان مورد توجه بیشتری واقع شوند. آنها باید در مورد خطرات کار خود و همچنین نحوه پیشگیری و درمان مشکلات مربوطه آموزش لازم را ببینند. همچنین لازم است اصول ایمنی و بهداشت از جمله نظم و نظافت در این مشاغل رعایت شده و در صورت بروز بیماری به موقع درمان شوند. ایمنی وسایل مورد استفاده نیز بایستی قبل از رفتن به دریا به طور کامل بررسی و شود و کیت کمک های اولیه نیز با خود داشته باشند

مرکز تخصصی طب کار آسا

ارسال پیام




نام و نام خانوادگی
شماره تماس
ایمیل
موضوع
متن پیام
کد امنیتی