مخاطرات سلامت شغلی رانندگان و معاینات رانندگان WhatsApp ShareTelegram ShareFacebook ShareeMail تعداد بازدید : 4142

مخاطرات سلامت شغلی رانندگان و معاینات رانندگان

در كشور ما ایران بیش از نیم میلیون نفر به شغل رانندگی حرفه ای اشتغال دارند كه ايشان نقش اساسی در حمل و نقل کالا و مسافر را در کشور بر عهده دارند؛ در واقع شریان حیاتی کشور  با تلاش آنها ارتباط تنگاتنگ دارد. قسمت عمده اي از ايشان رانندگان كاميون هستند كه به دلیل شرایط سختی که بر آنان حکم فرماست، ممکن است سلامت خود و حتي ديگران را به مخاطره بیاندازند. اين امر به دلیل مواجهه طولانی مدت با عوامل زیان آور متنوع موجود در شغل رانندگی و هم به دلیل سوانح و حوادث جاده ای مي باشد. رانندگان ممكن است به خصوص در شب يا تحت شرايط آب و هوايي و جاده اي نامناسب دچار تصادم، واژگوني وسيله يا سقوط دچار حادثه و در نتيجه جراحت و حتي مرگ شوند. آنها همچنين ممكن است در زمان تعمير، تعويض تاير، بالارفتن از كاميون و غيره دچار حادثه شوند.

 به غير از حوادث رانندگان كاميون ممكن است دچار مشكلات ارگونوميكي باشند به طوري كه به علت صندلي نامناسب يا نشستن طولاني مدت همراه با ارتعاش دچار كمردرد، پادرد، درد دست ها و نهايتاً صدمات اسكلتي و عضلاني شوند. اين آسيبها ميتواند دراثر اعمال فشار بيش از حد يا حمل بار سنگين به صورت دستي نيز اتفاق بيفتد.

سوختگي در اثر مواد شيميايي مثل آب باتري، اگزماي پوست در اثر تماس دست با مواد شيميايي و حلال¬هاي پاك كننده، تنفس انواع گردوغبار و مواد شيميايي از جمله گازهاي سمي مثل مونوكسيد كربن  و اكسيدهاي نيتروژن و گوگرد، بنزن و مسموميت هاي ناشي از آن (از جمله در اثر گرم كردن وسيله نقليه با وسايل گرمايشي فسيلي مثل پيكنيك) و دود سيگار نيز از عواملي شيميايي مختلفي است كه رانندگان در مواجهه با آن قرار دارند.

مواجهه با سروصداي بيش از حد موتور يا در زمان تركيدن موتور يا تايرها، ارتعاش بدن، مواجهه با نور خورشيد و پرتوهاي خطرناك كه در محموله وجود دارد، مواجهه با گرما، رطوبت و سرماي بيش از حد، خستگي چشم ها در اثر نور و درخشندگي نامناسب به خصوص در زمان رانندگي شب يا نور شديد روز نيز از جمله عوامل فيزيكي زيانبار براي اين شغل ميباشد.

 مواجهه با عوامل ميكروبي به خصوص به دليل عدم رعايت بهداشت فردي، جابجايي محموله هاي بيولوژيكي( مثل پوست، كود، دام و طيور وگياهان) و همچنين احتمال ابتلا به بيماري هايي نظير هپاتيت و ايدز  نيز در اين شغل وجود دارد.

اين شاغلين همچنين ممكن است درگير خشونت هاي جاده اي به خصوص در محل هاي استراحت كنار جاده شوند. به غير از اين ممكن است به خاطر داشتن بار با ارزش هدف گروههاي مجرم قرار بگيرند. دوري از خانواده چه براي راننده و چه براي خانواده آنها ميتواند سخت و استرس زا باشد.

باتوجه به مسائل فوق پایش سلامت رانندگان جزء اولویت های سلامت شغلی قرار دارد. پیش از هر چیز پیشگیری از موارد فوق باید مد نظر باشد که این امر با در اختیار داشتن وسیله نقلیه استاندارد، جاده های ایمن و تسهیلات رفاهی بین جاده ای ربط دارد. اگرچه وضعیت کلی اجتماعی نیز بر وضعیت سلامت رانندگان بسیار موثر است و مثلاً با بهبود وضع اقتصادی کشور وضعیت سلامت رانندگان نیز بهبود می یابد. با این حال در مراحل یشگیری بعدی که معاینات سلامت جزء آنهاست رانندگان می بایست به صورت سالانه سلامتی خود را از لحاظ شغلی مورد بررسی و معاینه قرار دهند و این امر می تواند جلوی پیشرفت بسیاری از بیماری ها را بگیرد. این معاینات هم اکنون در مراکز طب کار دارای مجوز صورت می گیرد. مرکز تخصصی طب کار آسا نیز این افتخار را دارد که با داشتن دستگاه های مجهز و نیروی مجرب در خدمت این گروه شاغلین محترم باشد.

 

- به منظور مشاهده  دستورالعمل اجرایی نحوة انجام معاینات پزشکی و ضوابط صدور کارت سلامت رانندگان اینجا کلیک کنید.

- به منظور دانلود راهنمای جامع بهداشت رانندگان به فایل پیوست پایین صفحه مراجعه کنید.

مرکز تخصصی طب کار آسا

ارسال پیام




نام و نام خانوادگی
شماره تماس
ایمیل
موضوع
متن پیام
کد امنیتی